تبدیل پایان نامه به کتاب

نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب

نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب

دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری چند سال از دوران تحصیل خود را صرف کار کردن و تحقیق روی موضوع پایان نامه خود کرده و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را در قالب پایان نامه عرضه می کنند . با این حال فعالیت های دانشجویان به نوشتن پایان نامه محدود نشده و این افراد می توانند با تبدیل پایان نامه به کتاب از نتیجه تلاش های خود بیشترین استفاده را برده و آن را در دسترس علاقمندان به موضوعات علمی رشته تخصصی خود قرار دهند  .

برای بسیاری از دانشجویانی که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به پایان برده و با موفقیت از پایان نامه خود دفاع نموده اند ، ممکن است در این زمینه سوالاتی پیش بیاید از قبیل این که تبدیل پایان نامه به کتاب چه لزومی دارد ؟ مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب و مراحل این فرآیند چیست ؟ که در ادامه این مطلب پاسخ این پرسش ها را شرح داده ایم .

 

 

مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب در کنار انتشار مقاله های علمی استخراج شده از پایان نامه ، برای بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی اهمیت زیادی داشته و گرچه انجام آن نیازمند صرف وقت و هزینه بوده اما مزیت های آن از کسی پوشیده نیست که در ادامه مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب را بر شمرده ایم :

 

 کسب امتیاز در مصاحبه دکتری

داوطلبان آزمون دکتری که سابقه تالیف و چاپ کتاب های علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود را داشته باشند ، می توانند تا 4 امتیاز را در جلسه مصاحبه دکتری کسب نمایند . علاوه بر آن سوابق علمی و پژوهشی دانشجویانی که پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده اند ، به دلیل گذشتن از فیلترهای کسب مجوز چاپ و نشر کتاب از نظر داوران مصاحبه دکتری اعتبار زیادی دارد .

 

 آسانتر بودن چاپ کتاب نسبت به انتشار مقاله

استخراج مقاله از پایان نامه ، ترجمه متن آن به زبان انگلیسی ( برای کسانی که به این زبان مسلط نبوده اما تمایل به انتشار مقاله در مجلات بین المللی دارند ) ، انتظار برای پذیرفته شدن مقاله در مجلات علمی و در نهایت منتشر شدن آن می تواند ماه ها تا یک سال طول بکشد . در حالی که تبدیل پایان نامه به کتاب نیاز به صرف زمان و هزینه کمتری نسبت به انتشار مقاله در بعضی مجلات داخلی و بین المللی دارد .

 

 دسترسی آسانتر علم جویان به دستاوردهای پژوهشی

پایان نامه های ارشد و دکتری به طور معمول فقط از طریق کتابخانه دانشگاه های مربوطه برای افراد علاقمند قابل دسترس است ، با این وجود تبدیل پایان نامه به کتاب و انتشار از طریق موسسات انتشاراتی به دسترسی آسانتر عموم مردم به مطالب علمی کمک می کند .

 

 تقویت رزومه برای استخدام هیئت علمی و سایر ارگان ها

افرادی که سابقه تالیف و چاپ کتاب را در رزومه خود دارند ، شانس زیادی را در به دست آوردن موقعیت های شغلی بهتر خواهند داشت . تبدیل پایان نامه به کتاب فرصت مناسبی را برای تقویت رزومه افراد علاقمند به استخدام هیئت علمی و سایر ارگان ها ایجاد می کند . همچنین افرادی که مراحل تالیف یک کتاب علمی را از آغاز تا پایان پشت سر گذرانده اند ، می توانند از تجربه های خود در موقعیت های شغلی گوناگونی مثل کار در پژوهشکده ها و انتشارات کتب علمی استفاده نمایند .

 

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب

تبدیل پایان نامه به کتاب ممکن است در نگاه اول برای افراد نا آشنا سخت و پیچیده به نظر برسد ، اما در صورتی که افراد مراحل آن را به شیوه صحیح طی کنند ، ظرف مدت زمان معقولی می توانند پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کرده و آن را منتشر نمایند . در ادامه مراحل اصلی تبدیل پایان نامه به کتاب ارائه شده است :

 

 تغییر متن پایان نامه به مطالب کتاب

بسیاری از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری به اشتباه تصور می کنند که متن پایان نامه برای تبدیل به کتاب نیاز به تغییر چندانی ندارد . پایان نامه دارای ساختار مشخصی بوده و در 5 فصل ارائه می شود ، اما در تبدیل پایان نامه به کتاب نیازی به ذکر تمام فصل های پایان نامه نیست . همچنین لحن نوشتاری پایان نامه به صورت آکادمیک بوده و در آن معمولا از افعال مجهول استفاده می شود ، در حالی که برای جذابیت بیشتر مطالب کتاب می توان از لحن نوشتاری ساده تر استفاده نمود .

 

 ویرایش کتاب و اعمال نظر متخصصان

پس از تبدیل متن پایان نامه به مطالب کتاب بهتر است این مطالب یک بار ویرایش شده و در این مرحله می توان از راهنمایی های متخصصان حوزه نشر کتاب برای بهبود مطالب استفاده کرد .

 

 صفحه آرایی و طراحی جلد کتاب

صفحه آرایی هنر چیدن متون و عناصر بصری در صفحات کتاب است به طوری که مطالعه کتاب را برای خواننده آسان تر کند . همچنین کتاب های استخراج شده از پایان نامه باید جلد طراحی شده مخصوص به خود را داشته باشند و نمی توان از جلد پایان نامه برای جلد کتاب استفاده کرد .

 

دریافت شابک برای کتاب

شماره استاندارد بین المللی کتاب ” شابک ” یک شناسه 10 تا 13 رقمی بوده که به هر کتاب پیش از منتشر شدن باید یک شابک منحصر بفرد اختصاص داده شود . برای دریافت شابک می بایست به سایت isbn.ir مراجعه کرده و با ساختن حساب کاربری ، درخواست خود را ثبت نمایید .

همان طور که پیش از نوشتن پایان نامه ، دانشجویان می بایست موضوع پایان نامه را استعلام کنند ، با دریافت شابک نیز مشخصات کتاب در فهرست های الکترونیکی ثبت شده و موجب تسهیل در استعلام آن می شود .

 

 دریافت مجوز فیپا و وزارت ارشاد

فهرست نویسی پیش از انتشار ” فیپا ”  توسط اداره پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی انجام می ‌شود . صدور فیپا برای تمام نویسندگان رایگان بوده و برای دریافت آن می بایست فایل نهایی کتاب ، مدارک شناسایی نویسنده ، مشخصات کتاب و کد شابک آن موجود باشد . پس از دریافت فیپا نیز می بایست برای کسب مجوز وزارت ارشاد به سایت ketab.samandehi.ir مراجعه کرد .

 

 چاپ و صحافی کتاب

برای انجام مرحله چاپ و صحافی کتاب می بایست به یک موسسه انتشاراتی معتبر و باسابقه مراجعه کنید . در مرحله چاپ ، ناشر بر اساس قطع کتاب و نوع صحافی محصول نهایی که کتاب قابل عرضه در مراکز فروش کتاب بوده را تولید می کند .

 

 

مشاوره تبدیل پایان نامه به کتاب

هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب به عوامل گوناگونی از جمله تعداد صفحات کتاب ، صفحه آرایی ، نوع صحافی ( جلد شومیز ، کالینگور و… ) و نوع چاپ ( افست یا دیجیتال ) بستگی دارد و بهتر است چاپ کتاب با کمک مراکز انتشاراتی معتبر که دارای پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند انجام شود .

 

سوالات متداول شما

1- ✔️ تبدیل پایان نامه به کتاب چه لزومی دارد ؟

✔️ فارغ التحصیلان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد می توانند در صورت تمایل پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنند تا از مزایای آن بهره مند شوند که در این مطلب مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب شرح داده شده است .

2- ✔️ برای تبدیل پایان نامه به کتاب باید چه مراحلی را طی کرد ؟

✔️ تبدیل پایان نامه به کتاب شامل مراحلی از قبیل بازنویسی مطالب ، ویرایش ، دریافت شابک و مجوز فیپا و … می شود که به طور کامل در این مطلب این مراحل را توضیح داده ایم .

3- ✔️ کتابی که از پایان نامه استخراج و چاپ شده باشد در مصاحبه دکتری چند امتیاز دارد ؟

✔️ ارائه کتاب علمی در جلسه مصاحبه دکتری می تواند تا 4 امتیاز را برای نویسنده به همراه داشته باشد که برای اطلاع از سایر مزایای تبدیل پایان نامه به کتاب می توانید این مطلب را مطالعه نمایید .

جهت مطالعه (متن دعوتنامه رسمی و اداری به فرم‌ های مختلف ) اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =