شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 96

تحصیلات تکمیلی جای ویژه ای در سال های قبل بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیدا کرده است و برای یکی از مهم ترین رویداد های تحصیلات تکمیلی در سال جاری ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 است. دانشگاه های پذیرنده شامل دانشگاه های سراسری دولتی روزانه ، شبانه ، پردیس های خودگردان ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، مجازی و برای اولین بار دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. از آنجایی که تغییرات کوچکی در برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 ایجاد شده است در این مقاله قصد داریم به بیان توضیحاتی مانند زمان و نحوه ثبت نام ، شرایط ثبت نام ، زمان برگزاری ، زمان اعلام نتایج اولیه ، نحوه انتخاب رشته و زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 بپردازیم.

ادغام کنکور کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد ، مهم ترین تغییر سال 96

 

زمان و نحوه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96

طبق اطلاعیه رسمی سازمان سنجش زمان دقیق ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 از 1 تا 7 در ماه 95 می باشد. در این تاریخ کلیه افرادی که قصد ورود به دانشگاه های دولتی روزانه ، شبانه ، پردیس های خودگردان ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، مجازی و دانشگاه آزاد را دارند باید با ورود به سایت سنجش فرم ثبت نام را تکمیل کرده و اطلاعات لازم را وارد کنند. ثبت نام بصورت کاملا اینترنتی است و نیازی به اعلام علاقه مندی به دانشگاه آزاد نیست. ( بسیاری از افراد تصور می کنند اگر قصد ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96 را هم داشته باشند باید در جای خاصی این علاقه مندی را اعلام کنند در صورتیکه اینطور نیست و همینکه در کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 ثبت نام کنید می توانید در انتخاب رشته دانشگاه آزاد هم شرکت کنید ) .

 

شرایط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96

طبق اطلاعات مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد و دانشگاه آزاد 96 شرایط زیر برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد باید رعایت شود :
1) کلیه داوطلبان باید حین ثبت نام مدرک کارشناسی یا دکتری حرفه ای داشته باشند و یا تا 31 شهریور 96 مدارکشان آماده شود.
2) اگر قبلا در یک رشته ای در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده اید دیگر حق ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 در همان رشته را ندارید و باید یک رشته دیگر انتخاب کنید.
3) اگر دانشجوی کارشناسی ارشد در هر یک از دانشگاه های ایران هستید باید تا قبل از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 96 از دانشگاه قبلی انصراف دهید.

4) کسانی که قصد تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد دارند اگر قبلا از امکانات تحصیل رایگان استفاده کرده باشند برای بار دوم درصورتیکه در یک رشته محل روزانه پذیرفته شوند مشمول پرداخت شهریه دوره های شبانه خواهند بود.
4) فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی با طرح اجباری و رشته های دبیری دانشگاه فرهنگیان باید قبل از ثبت نام موافقت وزارت خانه مربوطه را برای ادامه تحصیل جلب کنند.
5) دانش آموختگان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته که بعد از تاریخ 31 شهریور 86 مدرک خود را اخذ کرده اند و معدلشان کمتر از 12 است حق ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 را ندارند ( قطعا اگر فقط قصد تحصیل در دانشگاه آزاد را دارید این موضوع شامل حال شما نمی شود ).
6) داوطلبانی که در کنکور کارشناسی ارشد سراسری 95 ثبت نام و انتخاب رشته کرده اند و در یک رشته محل روزانه پذیرفته شده اند از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد 96 محروم هستند. ولی کلیه افرادی که در رشته محل های غیر روزانه پذیرفته شده اند با رعایت شرط شماره 3 می توانند ثبت نام کنند.

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، بعد از اعلام نتایج اولیه

 

زمان برگزاری و اعلام نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96

روزهای برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 پنج شنبه هفتم و جمعه هشت اردیبهشت 96 می باشد. به روال سال های قبل در روز اول آزمون رشته های شناور و در روز دوم آزمون رشته های اصلی برگزار می گردد. طبق تجربه کنکور 95 احتمالا بین 30 تا 40 روز بعد از برگزاری آزمون یعنی حدودا نیمه دوم خرداد ماه نتایج اولیه که شامل کارنامه و درصد های هر درس به همراه رتبه و نمره کل کسب شده است در سایت سازمان سنجش منتشر می شود. بعد از اعلام نتایج اولیه طبق لیست رشته هایی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد 96 و دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96 منتشر می شود فرم 100 تایی انتخاب رشته خود را تکمیل کنید. نتایج نهایی هم طبق روال هر ساله به دهه اول شهریور ماه موکول خواهد شد.

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96

تاخیری که از سال 95 در زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد سراسری پیش آمده است به خوبی فرصت مناسبی را برای کلیه داوطلبان پیش آورده است که بتوانند با داشتن فرصت بیشتری به آماده سازی خود برای آزمون بپردازند. ذکر این نکته کافیست که شما حتی اگر از زمان ثبت نام یعنی دی ماه هم شروع کنید دقیقا 4 ماه فرصت دارید که خود را برای آزمون کارشناسی ارشد 96 آماده کنید. پس ناامیدی را کنار بگذارید و از افزایش ظرفیت ایجاد شده در سال های قبل به بهترین نحو برای ورود به بهترین دانشگاه ها استفاده کنید.

 

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96

از چند روز بعد از اعلام نتایج اولیه سامانه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 باز می شود و کلیه داوطلبانی که در سر جلسه آزمون حضور داشتند و برایشان کارنامه صادر شده است می توانند انتخاب رشته کنند. روال انتخاب رشته مانند سال های قبل است . اما بزرگ ترین ابهام انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سراسری 96 مخصوص داوطلبان دانشگاه آزاد باشد. در پاسخ به این ابهام باید بگوییم از آنجایی که قبلا سابقه ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد را داشته ایم تغییرات به این شکل بود که تنها زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد به بعد از اعلام نتایج اولیه موکول شد. حدس می زنیم به احتمال خیلی بالا تغییرات انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 96 هم به این شکل باشد و بجای اینکه داوطلبان به روال سال های قبل هنگام ثبت نام انتخاب رشته کنند این اتفاق به بعد از اعلام نتایج اولیه موکول می شود و قطعا این موضوع جای خوشحالی دارد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 16 =