پروپوزال چیست

پروپوزال دانشجویی چیست؟

پروپوزال دانشجویی چیست؟

پروپوزال یا پیشنهاده یک فرم چند صفحه ای بوده که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی می بایست برای معرفی موضوع و سوال پایان نامه خود، آن را نوشته و تحویل استاد راهنما دهند. در فرم پروپوزال باید کلیات پژوهش مانند بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، نمونه منابعی که قصد استفاده از آن ها را دارید را بنویسید.

پروپوزال یک طرح چند صفحه ای برای برآورد کردن نیاز و مسئله ای هست که دانشجو به دنبال پاسخ به آن می باشد. پروپوزال ها مانند پیشنهادات پژوهشی هستند و مسیر تحقیق و پژوهش را به مخاطبان خود نشان می دهند. در مقاطع تحصیلات تکمیلی مانند کارشناسی ارشد نیز پیش از نگارش پایان نامه ضرورت دارد که به نوشتن پروپوزال بپردازیم.

برای نگارش پروپوزال باید موضوع پایان نامه خود را تعیین و اساتید راهنما و مشاور را مشخص کرده باشید. سپس با مطالعه منابع به انجام مراحل لازم برای نوشتن پروپوزال بپردازید. از آنجایی که تصویب پروپوزال مقدمه ای برای شروع به کار نگارش پایان نامه بوده و بدون داشتن فرم تصویب اجازه نوشتن پایان نامه را نخواهیم داشت، در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح پروپوزال، نحوه نگارش و تصویب آن بپردازیم.

پروپوزال دانشجویی چیست

پروپوزال چیست ؟

پروپوزال یک فرم چند صفحه ای بوده که می توان آن را از سایت دانشگاه خود تهیه کرد. این فرم که به فرم پیشنهاده نیز معروف است از بخش های مختلفی تشکیل شده که دانشجو با تکمیل آن می تواند کلیت پژوهشی را که قصد انجام آن را دارد به دیگران معرفی کند. همچنین پروپوزال راه دریچه ورود به نگارش پایان نامه ارشد و رساله دکتری بوده و در صورت عدم تصویب آن توسط گروه آموزشی دانشگاه، دانشجو اجازه نوشتن پایان نامه را نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد پروپوزال از بخش های مختلفی تشکیل شده.

در واقع فیلدهای مختلف این فرم به ثبت اطلاعاتی می پردازد که مخاطب بدون آشنایی با شما، تنها با مطالعه آن فیلدها به طور کامل متوجه سوال و موضوع پایان نامه شما می شود. در بخش زیر نمونه ای از فرم پروپوزال ارائه شده تا به بررسی هر یک از قسمت های آن بپردازیم.

در ابتدای فرم پرپوزال باید نام و نام خانوادگی و مشخصات شخصی خود را وارد کرده و سپس اسامی استاد راهنما و مشاور خود را ثبت کنید. مرحله بعدی که بسیار مهم می باشد، ثبت عنوان پایان نامه به صورت انگلیسی و فارسی است. دانشجویان باید دقت کنند که کلمه و لغتی را به اشتباه در این بخش وارد نکنند.

چگونه پروپوزال بنویسیم؟

در فیلدهای بعدی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، دانشجویان می بایست شرح پیشنهاده خود را کامل کنند. بیان مسئله و اهداف پژوهش، کلمات کلیدی، پیشینه و روش پژوهش و … در این فرم توضیح داده می شود تا اساتید گروه آموزشی بر اساس این اطلاعات به تصویب پیشنهاده شما بپردازند.

 

نحوه نگارش پروپوزال

 

اطلاعاتی که در هر یک از بخش های تصویر بالا مشاهده می کنید ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد، اما به طور مشترک شباهت زیادی به همان مطالبی دارند که در فصل اول پایان نامه خود باید به کار برد. لذا برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به مطالعه مقاله زیر نیز بپردازید.

 

نحوه نگارش پروپوزال

نگارش پروپوزال باید با دقت و پس از مطالعه منابع در مدت زمان کافی انجام شود. بخش مهمی که در نوشتن پیشنهاده باید به آن توجه داشت، بیان مسئله است. معمولا دانشجویان تفاوت بین بیان مسئله، اهمیت پژوهش و ضرورت پژوهش را به درستی نمی دانند. به همین دلیل متن هایی شبیه به یکدیگر را نوشته که معمولا منجر به رد شدن پروپوزال می شود. به همین دلیل توصیه می شود پیش از نوشتن پروپوزال این اطلاعات را از استاد راهنمای خود پرسیده و سپس شروع به کار کنید.

 

پیشینه پژوهشی یکی دیگر از اطلاعاتی است که می تواند به شما در نحوه جلو بردن نگارش پایان نامه ارشد و یا رساله دکتری کمک شایانی کند. چرا که شما از طریق مطالعه پژوهش های انجام شده توسط دیگر محققان می توانید متوجه خلاء تحقیقاتی شده و از این طریق نو آوری کار خود در مقایسه با آن ها را توضیح دهید. در صورتی که این کار را به نحو احسن انجام دهید، کیفیت کار خود را بسیار بالا می برید.

روش پژوهش نیز یکی دیگر از بخش هایی است که باید تکمیل گردد. البته در این بخش نیازی به توضیح جزء به جزء تحقیق نیست، بلکه باید نوع پژوهش که کمی است یا کیفی بیان شود. در پژوهش های کمی از اطلاعات آماری برای به دست آوردن نتایج استفاده می شود، اما در روش کیفی از تحلیل متون استفاده شده تا به نتایج جدید دست پیدا کنیم. در این بخش از پروپوزال نیز باید نوع پژوهش و روشی که برای تحلیل نتایج خود استفاده کرده اید را بنویسید.

در بخش بعدی باید زمان مورد نیاز خود برای انجام هر یک از فصل های پایان نامه را بنویسید. معمولا برای هر بخش 2 ماه در نظر گرفته می شود که بسته به سختی و آسانی پایان نامه امکان تغییر آن وجود دارد. در آخر نام چند کتاب و منبعی که در تحقیق شما مهم تلقی می شود را نوشته، فرم پروپوزال را امضا کرده و تحویل استاد راهنما دهید.

 

مراحل تصویب پروپوزال

پس از مراحل ذکر شده معمولا استاد راهنما چند کپی از فرم پروپوزال دانشجو تهیه می نماید و در جلسه گروه آموزشی آن ها را در اختیار اساتید مختلف رشته تحصیلی دانشجو می گذارد. در صورت صحیح بودن پروپوزال، این فرم تصویب شده و دانشجو می تواند کار نگارش پایان نامه خود را آغاز کند. البته گاهی اساتید پیشنهاد می دهند که اطلاعات فرم پروپوزال در سامانه ایرانداک نیز ثبت شود تا میزان شباهت اطلاعات درج شده در آن با سایر مقالات و پژوهش ها نیز مشخص گردد.

فرم های پروپوزال در پوشه تحصیلی هر دانشجو نگهداری شده و از این طریق اجازه تغییر موضوع از دانشجو سلب می شود. مگر این که این تغییر به دستور استاد راهنما بوده تا اقدامات لازم توسط آموزش دانشگاه نیز انجام گیرد.

 

در صورتی که پروپوزال دانشجو توسط اساتید گروه آموزشی رد شد، دانشجو فرصت داشته تا مجدد به اصلاح پروپوزال خود بپردازد و هر گونه اشتباه در نحوه نگارش خود را اصلاح کند. معمولا یکی از ایراداتی که به پیشنهاده ها گرفته می شود، توضیح زیادی بوده که دانشجو در هر یک از فیلدها داده است. به همین دلیل توصیه می شود اطلاعات خود را خلاصه نوشته ولی موضوع اصلی را حتما بیان کنید.

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا در تلاش اند تا دانشجویانی را که درگیر نگارش پروپوزال هستند راهنمایی کرده و مراحلی را که برای نوشتن آن می بایست طی کنند به آن ها بگویند. بدین منظور برای ارتباط با کارشناسان می توایند از طریق سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا اقدام نمایید.

جهت مطالعه (متن دعوتنامه رسمی و اداری به فرم‌ های مختلف ) اینجا کلیک کنید.

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ پروپوزال چیست ؟

✔️ پروپوزال یا پیشنهاده یه فرم تقریبا 8 صفحه ای بوده که دانشجویان پیش از شروع به نگارش پایان نامه باید آن را بنویسند. در متن مقاله اطلاعات بیشتری در خصوص پروپوزال داده شده است.

 

2- ✔️ نحوه نگارش پروپوزال چیست ؟

✔️ برای نگارش پروپوزال باید بیان مسئله، ضرورت و اهمیت پژوهش خود را توضیح دهید. جزئیات بیشتر را می توانید از متن مقاله مطالعه نمایید.

 

3- ✔️ مراحل تصویب فرم پروپوزال چیست ؟

✔️ فرم پروپوزال در ابتدا توسط استاد راهنما مطالعه شده و سپس در اختیار اساتید گروه آموزشی قرار می گیرد. برای مطالعه مراحل به طور کامل می توانید به مطالعه متن مقاله بپردازید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =