معافیت تحصیلی

چگونه مقاله خود را بهتر ارائه نماییم؟

چگونه مقاله خود را بهتر ارائه نماییم؟ – شارا – شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران

در کلیه سمینارها و کنفرانس‌ها، مقالات پس از طی مراحل ارزیابی کیفی توسط کمیته علمی آن مجموعه و کسب امتیاز مناسب، جهت ارائه معرفی می‌گردند. در این مرحله نویسنده مقاله با درایت و تبحر، نکات کلیدی و مضمون اصلی مقاله خویش را در مدت زمان محدودی که در اختیار دارد بیان نموده و این فرآیند تحقیقاتی را با ارائه کامل و منظمی به پایان می‌رساند.

 تجربه نشان داده است مقالاتی که در سطح قابل قبول علمی بوده‌اند، در صورت ارائه نامناسب و غیر اصولی بی‌نتیجه مانده و حاضران از درک زوایا و عمق مطالب عاجز مانده‌اند. به همین علت نکاتی که در روش ارائه مقالات علمی می‌توانند مثمرثمر واقع گردند، به اختصار توضیح داده خواهند شد:

الف-ملاحظات روانشناسی در ارائه مقاله
1-تسلط شخص ارائه دهنده بر خویش و دوری از اضطراب در جلسه.
2-سنجش نسبی جو حاکم بر جلسه از طرف سخنران و ارائه مقاله متناسب با وضعیت حاضرین در جلسه.

ب-شیوه بیان و توضیح مطالب
زبان به عنوان قوی‌ترین ابزار برقراری ارتباط یک شخص با اشخاص دیگر، نیازمند آن است که با مهارت و دقت به کارگرفته ‌شود. بدون شک توجه به نکات ذیل فرد سخنران را در ارائه هر چه بهتر مقاله خویش یاری می‌نماید:

1-سخنران باید فرض را بر این بگذارد که شنوندگان دارای پیش زمینه قبلی در مورد موضوع مقاله وی می‌باشند، لذا باید از توضیحات ابتدایی و سطحی جدا خودداری نماید.
2-هرگاه مطلبی بر پایه مفروضات دیگری نتیجه‌گیری شده باشد، این استنتاج با ذکر پایه‌های منطقی آن صورت گیرد و بدون مقدمات لازم، مطلبی نتیجه گیری نشود.
3-نویسنده مقاله باید مطلب را به صورت روشن و واضح بیان نماید و از به کاربردن لغات نامانوس و واژه‌های مهجور بپرهیزد و از معادل سازی‌های خودسرانه خودداری نماید.
4-سرعت گویش باید متناسب با زمان و حجم مطالب تنظیم گردد تا در اواخر زمان ارائه مقاله، سخنران دچار مشکل در نحوه ارائه مطلب خویش نگردد.
5-تا حد امکان نحوه ارائه مقاله به صورت گفتاری باشد و از خواندن متن نوشته شده پرهیز گردد.

ج-بهره‌گیری از ابزارهای کمکی در ارائه مقاله
با استفاده از وسایلی نظیر کامپیوتر، اپک، ویدئو، اسلاید و … می‌توان به ارائه هر چه بهتر مقاله پرداخت که در این زمینه بهتر است به نکات ذیل توجه شود:
1-دستگاه مورد نظر از قبل آماده باشد و اسلاید، عکس یا فیلم مورد نظر به لحاظ کیفی کنترل شده باشد.
2-در برنامه‌ زمان‌بندی ارائه که شخص سخنران برای خود در نظر گرفته است، زمان استفاده از وسیله مورد نظر کاملاً مشخص شده باشد.
3-در صورت امکان، از شخصی به عنوان اپراتور برای کمک به ارائه‌دهنده استفاده گردد.
4-در استفاده از وسائل کمکی به اولویت‌ها و محدودیت‌های اجرایی ارائه مقاله نیز توجه کافی شود.

د-تهیه خلاصه کوتاه از مقاله
در این خلاصه، نکات کلیدی، راهنما و سرآغاز بحث‌ها با جملات کوتاه از مطلب اصلی استخراج شده و شخص سخنران از آن به عنوان راهنمای چگونگی ارائه و توالی بیان قسمت‌های مختلف مقاله خود استفاده می‌نماید:
1-در تهیه این خلاصه کوتاه، سخنران می‌توند از هر کلمه، علامت و یا نشانه‌ای که مفهوم را برای وی روشن سازد استفاده نماید و از حجم خلاصه کوتاه بکاهد.
2-برای توضیح قسمت‌های مختلف خلاصه مقاله، از زمان‌بندی مناسبی استفاده شده تا مطالبی ناگفته نماند.
3-در خلاصه کوتاه باید محل مقدمه و نتیجه گیری و لحظه استفاده از وسایل و ابزار پیش‌بینی شده مشخص باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 19 =