مراحل و روال گرفتن حق و حقوق کارگر از کارفرما در اداره کار

مراحل و روال گرفتن حق و حقوق کارگر از کارفرما در اداره کار و مواد قانونی مورد استناد

به اداره کار مراجعه کنید . ( مرجع بدوی هئیت تشخیص و مرجع تجدیدنظر هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشد ) ……………

 

مراحل و روالگرفتن حق و حقوقکارگر از کارفرما در اداره کار

به اداره کار مراجعه کنید . ( مرجع بدوی هئیت تشخیص و مرجع تجدیدنظر هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشد )

فرمی را برای شکایت از آنجا دریافت کنید ( دادخواست )

فرم را با دقت بخوانید و مشخصات خود و کارفرما را در آن بنویسید

خواسته خود را در قسمت مربوطه اعلام کنید ، مثلا خواسته : مطالبه حقوق و مزابا، عیدی و پاداش ، مرخصی استحقاقی ، تفاوت دستمزد ،بن کارگری ، سنوات ، اضافه کار ، حق بیمه و بازگشت به کار یا مثلا” تقاضای الزام کارفرما به پرداخت حقوق اینجانب از تاریخ ( تاریخ که حقوق را نداده )تا تاریخ ( تاریخی که حقوق نگرفته اید ) و نیز پرداخت حق بیمه اینجانب و تامین اجتماعی و منظور نمودن عیدی و سنوات و بن کارگری و غیره

همچنین در انتها از بازرس اداره کار تقاضا میشود جهت صحت عرایض از محل کارگاه بازدید و اظهارات مطلعین را استماع و صورت جلسه نمایند

فرم را امضاء و تحویل دهید

حق و حقوق کارگر :

به استناد قانون کار مصوب 1368 و 1369- لایحه اصلاحی قانون پرداخت پاداش و عیدی کارگران مصوب مورخ 30/5/70 – قانون تامین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری مصوب 1369

پرداخت حقوق از تاریخ ( تاریخ که حقوق را نداده )تا تاریخ ( تاریخی که حقوق نگرفته اید ) و نیز پرداخت حق بیمه و تامین اجتماعی و منظور نمودن عیدی و پاداش و سنوات و بن کارگری ( اضافه کار / جمعه کاری / تعطیل کاری / شب کاری / عیدی یک سال / عیدی یک ماه / عائله مندی / سنوات یک سال / سنوات یک ماه / حق بن یک ماه / حق مسکن یک ماه / یک روز ماموریت )

موادی از قانون کار :

ماده 2 : کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

ماده 7 : قرارداد کار عبارتست از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت، غیرموقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

تبصره 2 : در کارهائی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، درصورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود. در کارهائی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، درصورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

ماده 10 : قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد: الف – نوع کار یا حرفه یا وظیفه ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد. ب – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن ج – ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها د- محل انجام کار ه – تاریخ انعقاد قرارداد و- مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد. ز- موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

ماده 12 : هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام درموسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.

تبصره 1ماده 18 :کارفرما مکلف است تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف مراجع مذکور مشخص نشده باشد، برای رفع احتیاجات خانواده وی، حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهیانه او را به طور علی الحساب به خانواده اش پرداخت نماید.

 

ماده 20 : در هریک از موارد مذکور در مواد 15،16،17،19چنانچه کارفرما پس از رفع حالت تعلیق از پذیرفتن کارگر خودداری کند، این عمل در حکم اخراج غیرقانونی محسوب می‌شود و کارگر حق دارد ظرف مدت 30 روز به هیات تشخیص مراجعه نماید (درصورتیکه کارگر عذر موجه نداشته باشد) و هرگاه کارفرما نتواند ثابت کند که نپذیرفتن کارگر مستند به دلایل موجه بوده است، به تشخیص هیات مزبور مکلف به بازگرداندن کارگر به کار و پرداخت حقوق یا مزد وی از تاریخ مراجعه به کارگاه می‌باشد و اگر بتواند آنرا اثبات کند به ازاء هرسال سابقه کار 45 روز آخرین مزد به وی پرداخت نماید.

ماده 21 : قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می‌یابد : الف – فوت کارگر ب – بازنشستگی کارگر ج – از کارافتادگی کلی کارگر د- انقضاء مدت در قراردادهای کار بامدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن –پایان کار در قراردادهائی که مربوط به کار معین است و- استعفای کارگر

ماده 22 : در پایان کار، کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار ومربوط به دوره اشتغال کارگر در موارد فوق است، به کارگر و درصورت فوت او به وارث قانونی وی پرداخت خواهد شد.

 

ماده 24 : درصورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یامدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یکسال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب براساس آخرین حقوق مبلغی معادل یکماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت ماید.

 

ماده 27 : هرگاه کارگر در انجام وظائف محوله قصور ورزد و یا آئین نامه های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی، نقض نماید کارفرما حق دارد درصورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هرسال سابقه کار معادل یکماه آخرین حقوق کارگر را به عنوان (حق سنوات) به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید. در واحدهائی که فاقد شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است. در هرمورد از موارد یاد شده اگر مساله با توافق حل نشده به هیات تشخیص ارجاع ودرصورت عدم حل اختلاف از طریق هیات حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف، قرارداد کار به حالت تعلیق در می‌آید.

 

ماده 29 : درصورتیکه بنا به تشخیص هیات حل اختلاف، کارفرما موجب تعلیق قرارداد از ناحیه کارگر شناخته شود ،کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را خواهد داشت و کارفرما مکلف است کارگر تعلیقی از کار را به کار سابق وی باز گرداند.

 

ماده 31 : چنانچه خاتمه قرارداد کار به لحاظ از کارافتادگی کلی ویا بازنشستگی کارگر باشد، کارفرما باید براساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت حقوقی به میزان 30 روز مزد به وی پرداخت نماید. این وجه علاوه بر مستمری از کارافتادگی ویا بازنشستگی کارگر است که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

 

ماده 34 : کلیه دریافتهای قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه های مسکن، خوابار، ایاب وذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق السعی می‌نامند.

ماده 35 : مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

 

ماده 51 : ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می‌دهد. به غیراز مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از 8 ساعت تجاوز نماید.

 

ماده 58 : برای هر ساعت کار درشب تنها به کارگران غیر نوبتی 35% اضافه بر مزد ساعت کار عادی تعلق می‌گیرد.

ماده 59 : در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط ذیل مجاز است : الف – موافقت کارگر ب –پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی.

ماده 62 : روز جمعه، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می‌باشد.

تبصره : کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

 

ماده 148 : کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکالفند براساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

 

ماده 165 : درصورتیکه هیات حل اختلاف، اخراج کارگر راغیرموجه تشخیص داد، حکم بازگشت کارگر اخراجی و پرداخت حق السعی او را از تاریخ اخراج صادر می‌کند و در غیراینصورت (موجه بودن اخراج ) کارگر، مشمول اخذ حق سنوات به میزان مندرج در ماده 27 این قانون خواهد بود.

تبصره 1 : چنانچه کارگر نخواهد به واحد مربوط باز گردد، کارفرما مکلف است که براساس سابقه خدمت کارگر به نسبت هرسال 45 روز مزد و حقوق به وی بپردازد.

3 پاسخ
  1. علیزاده
    علیزاده می گوید:

    سلام من تو یه فروشگاه پوشاک ۱۴ ساله کار میکنم میخوام خودم از اینجا بیرون بیام ،کسی میدونه که اگه شکایت کنم حق و حقوقی بمن میدن یا نه

    پاسخ
    • ahmd
      ahmd می گوید:

      سلام وقت بخیر5سال شرکت الکتریکی مهسان کارمیکنم اخرسال میشه عیدی سنوات نمیده هرسال این کارمیکنه میگه ندارم بدم مملکت آتیش میگره وضع خرابه عیدی مارا نده ازاین حرفا میزنه من یه کارگرهستم زن بچه دارم به خدا نیاز دارم ازکجا بیارم زندگی خرج داره مستاجرهستم 1/5000000کرایه میدم خواهشن رسیدگی کنید

      پاسخ
  2. کارمند شاکی
    کارمند شاکی می گوید:

    سلام من یه کارمندم. کارفرمای سابقم بیشتر پول یک سال کارم رو خورد. دزد کثیف بیمه هم نریخت و با اینکه من ماه اول و اخر یک مقدار ناچیز از حقوقمو بزور به بهانه ادامه کار گرفتم و پیرینت گردش حساب(با اسم خودش)، متن سخنان ردو بدل شده بین خودم و کارفرما ، مدارک ارسال گزارش ماهانه و … داشتم در اداره کار رای دادن که رابطه بین کارمند و کارفرمایی مشخص نشد. یعنی یا اونا شرفشون رو فروختن یا قدرت تشخیص ندارن. واقعا با این مدارکی که ارائه کردم یه بچه هم قادر به تشخص بود و میفهمید این فرد دزد کلاهبردار پول کار روزانه و شبانه منو بالا کشیده و من کارمند اون شرکت خراب شده بودم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شش =