وام مسکن جوانان

وام مسکن جوانان به چه کسانی تعلق می گیرد و شرایطش چیست؟

وام مسکن جوانان به چه کسانی تعلق می گیرد و شرایطش چیست؟

بانک مسکن یکی از بانک‌های پیشرو در ارائه خدمات و تسهیلات خرید مسکن است. بانک که یکی از بنگاه‌های اقتصادی معتبر در بازار مسکن است، حسابی با عنوان حساب پس‌انداز مسکن جوانان تعریف کرده است. این حساب یکی از انواع حساب‌های سپرده گذاری کوتاه مدت است، که دارنده حساب طی شرایطی که در ادامه توضیح خواهیم داد می‌تواند از مزایا و تسهیلات این حساب برای خرید خانه استفاده کند. این حساب می‌تواند پس‌انداز مناسبی برای فرزندان در آینده باشد. در ادامه مطلب در مورد حساب پس‌انداز بانک مسکن جوانان و شرایط استفاده از تسهیلات این حساب مانند شرایط وام مسکن جوانان و سود و سقف وام مسکن جوانان توضیح خواهیم داد.

وام مسکن جوانان بانک مسکن

بانک مسکن تسهیلات مختلفی برای خرید، ساخت و یا تعمیرات خانه به متقاضیان ارائه می‌دهد.

یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، وام مسکن جوانان است. وامی که از محل صندوق پس‌انداز حساب مسکن جوانان به متقاضی پرداخت می‌شود. اما برای دریافت  این وام چه اقداماتی باید انجام داد؟ در این مقاله صفر تا صد این تسهیلات را توضیح خواهیم داد.

وام مسکن جوانان ۹۹

بانک مسکن حساب پس‌اندازی با عنوان حساب پس‌انداز مسکن جوانان تعریف کرده است. این حساب یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است که صاحب حساب با رعایت برنامه سپرده گذاری که توسط بانک تعیین شده است، می‌تواند در بلند مدت از تسهیلات ویژه این حساب استفاده کند.

تسهیلات بانک مسکن جهت خرید خانه به دو صورت است: از محل اوراق بهادار که بدون سپرده گذاری است مانند وام مسکن یکم و تسهیلات از طریق سپرده گذاری. پس با توجه تعریف بالا، جنس این وام از نوع سپرده گذاری است.

این حساب می‌تواند یک پشتوانه مالی برای فرزندان به خصوص جوانان و نوجوانان در آینده باشد، چون می‌توان با سپرده گذاری تدریجی و نه یکباره در این حساب از امتیاز تسهیلات ارزان قیمت برای خرید خانه استفاده کنند. البته استفاده از تسهیلات این حساب شامل شرایطی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

حساب مسکن جوانان بانک مسکن

اشاره کردیم که این وام از طریق سپرده گذاری در حساب مسکن جوانان بانک مسکن قابل دریافت است. در نتیجه ابتدا باید در یکی از شعب بانک مسکن حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کنید. برای افتتاح این حساب فرد باید ۱۸ سال تمام رسیده باشد و یا دارای حکم رشد از دادگاه باشد. ولی، قیم و مادر نیز می‌تواند این حساب را برای فرزند زیر ۱۸ سال باز کند.

مبالغ واریزی در حساب مسکن جوانان بانک مسکن به صورت ماهیانه، سالیانه و یکجا باشد. حداقل مبلغ واریزی ماهانه به حساب پس‌انداز مسکن جوانان در سال اول ۵۰ هزار تومان است، که به میزان این مبلغ در سال‌های بعد اضافه خواهد شد.

شما در هر مقطعی می‌توانید از حساب پس‌انداز مسکن جوانان برداشت کنید به شرط آن که متوسط موجودی از حداقل مبلغی که بانک مرکزی در هر سال تعیین می‌کند، کمتر نشود.

در جدول زیر میزان مبلغی که در هر سال باید به حساب پس‌انداز مسکن جوانان واریز شود تا بتوان در آینده از تسهیلات این حساب مانند وام برای خرید خانه استفاده کرد، مشخص شده است.

 

سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم سال هفتم  سال هشتم
۵۰ هزار تومان ۵۴ هزار تومان ۵۸ هزار تومان ۶۲ هزار تومان ۶۶ هزار تومان ۷۰ هزار تومان ۷۴ هزار تومان ۷۸ هزار تومان

 

سال نهم سال دهم سال یازدهم سال دوازدهم سال سیزدهم سال چهاردهم سال پانزدهم
۸۲ هزار تومان ۸۶ هزار تومان ۹۰ هزار تومان ۹۴ هزار تومان ۹۸ هزار تومان ۱۰۲ هزار تومان ۱۰۶ هزار تومان

 

وام مسکن جوانان چقدر است؟

تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان مانند وام مسکن جوانان، براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی شامل: تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها به دارنده حساب ارائه می‌شود. سقف این وام ۲۵۰ میلیون تومان در پایان سال پانزدهم برای ساکنین شهر تهران است، البته ۱۵ سال حداکثر مدت انتظار برای دریافت تسهیلات این حساب است. تسهیلات این حساب شامل وام ساخت مسکن و وام تعمیرات مسکن نیز است.

مبلغ وام مسکن جوانان بانک مسکن

همانطور که در سطر قبل اشاره کردیم، تسهیلات حساب پس‌انداز بانک مسکن در قالب وام بانک مسکن براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی است و دارنده این حساب در شهر تهران می‌تواند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان وام از حساب پس‌انداز مسکن جوانان دریافت کند.

در جدول حداکثر مبلغ  این وام براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و مدت زمان انتظار مشخص شده است:

مدت انتظار  تقسیم‌بندی جغرافیایی سقف تسهیلات
پایان سال پانزدهم تهران ۲۵۰ میلیون تومان
شهرهای بزرگ  ۲۱۰ میلیون تومان
سایر شهرها ۱۸۴ میلیون تومان
سال ششم تهران ۱۶۰ میلیون تومان
شهرهای بزرگ  ۱۲۰ میلیون تومان
سایر شهرها  ۹۴ میلیون تومان
سال پنجم تهران  ۱۵۰ میلیون تومان
شهرهای بزرگ  ۱۱۰ میلیون تومان
سایر شهرها ۸۴ میلیون تومان

 

شرایط وام مسکن جوانان چیست؟

توضیح دادیم که تسهیلات مسکن جوانان از نوع سپرده‌گذاری است. یعنی متقاضی برای دریافت این وام باید سپرده نزد بانک داشته باشد. البته مبلغ سپرده را می‌توان به صورت تدریجی و طی چند سال به حساب پس‌انداز مسکن جوانان واریز کرد. میزان مبلغ واریزی در هر سال را در قسمت حساب مسکن جوانان بانک مسکن مشخص کردیم.

با توجه به نوع تسهیلات مسکن جوانان که از نوع سپرده گذاری است، نرخ سود این وام نیز نسبت به وام اوراق مسکن کمتر است. نرخ سود تسهلات مسکن جوانان ۹ درصد محاسبه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم مدت زمان انتظار برای دریافت این وام حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۵ سال است.

سقف این وام به واحد‌هایی تعلق می‌گیرد که پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۵ سال نباشد. اگر تاریخ صدور پروانه ساختمانی بیش از ۲۵ سال و تا حداکثر ۳۰ سال باشد سقف این تسهیلات جوانان به صورت انفرادی در تهران به ۸۰ میلیون، در شهرهای بزرگ ۶۰ میلیون و در شهرهای کوچک ۴۰ میلیون به ۴۰ میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد.

اگر زوجین هر کدام در حساب پس‌انداز بانک مسکن را داشته باشند می‌توانند از سقف وام اوراق مسکن زوجین استفاده کنند. البته وام ۱۶۰ میلیون تومانی از طریق حساب پس‌انداز مسکن جوانان به جای ۱۶ درصد، ۹ درصد محاسبه می‌شود. از وام مسکم جوانان برای خرید مسکن ملی می‌توان استفاده کرد.

قسط وام مسکن جوانان چقدر است؟

توضیح دادیم که سقف این وام علاوه بر تقسیم‌بندی جغرافیایی، بر اساس مدت زمان سپرده گذاری در حساب پس‌انداز مسکن جوانان تعیین می‌شود. اما نرخ سود این تسهیلات در هر حالت ۹ درصد محاسبه می‌شود. بازپرداخت این وام به دو روش ساده و پلکانی صورت می‌گیرد. در روش ساده یعنی متقاضی هر سال مبلغ معینی با عنوان قسط این وام به بانک می‌پردازد، اما در روش پلکانی در پایان هر سال به مبلغ قسط این وام افزوده خواهد شد.

بنابراین میزان قسط این وام بر اساس سقف تسهلات شهر و مدت زمان انتظار تعیین می‌شود. اگر متقاضی در تهران در پایان سال پانزدهم، سقف وام یعنی ۲۵۰ میلیون تومان دریافت کند، مبلغ قسط این وام حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه خواهد بود.

وام مسکن جوانان ۵ ساله

گفتیم که مدت زمان انتظار برای دریافت وام از حساب پس‌انداز مسکن جوانان حداقل ۵ سال است. یعنی متقاضی باید به مدت ۵ سال در این حساب سپرده‌گذاری کند. متقاضی در پایان ۵ سال می‌تواند سقف وام را دریافت کند.

این وام به صورت ۵ ساله باز هم مشمول تقسیم‌بندی جغرافیایی می‌شود، به این ترتیب که سقف تسهیلات مسکن جوانان ۵ ساله در تهران ۱۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۱۱۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۸۴ میلیون تومان خواهد بود.

شرایط وام مسکن جوانان ۵ ساله

شرایط دریافت این وام به صورت ۵ ساله تفاوتی با شرایط در پایان سال پانزدهم ندارد. نرخ سود این وام ۹ درصد است. در جدولی که در بخش حساب مسکن جوانان آوردیم مشخص شده که دارنده حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای استفاده از تسهیلات این حساب، حداقل مبلغی که ماهانه در هر سال باید به این حساب واریز کند چه میزان است.

اما اگر متقاضی خواهان دریافت سقف این تسهیلات است باید سپرده گذاری را با مبلغ بیشتری شروع کند. برای استفاده از سقف این وام باید حداقل مبلغ واریزی ماهانه را با ضرایب زیر حساب کنید:

  • ۸٫۹۷ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای تهران
  • ۶٫۵۸ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای شهرهای بزرگ
  • ۵٫۰۲ برابر حداقل واریزی ماهیانه برای سایر شهرها

جدول حداقل مبلغ واریزی ماهانه به حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای استفاده از تسهیلات در سال پنجم:

سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم
۵۰ هزار تومان ۵۴ هزار تومان ۵۸ هزار تومان ۶۲ هزار تومان ۶۶ هزار تومان

 

وام مسکن جوانان بانک ملی

تسهیلات مسکن جوانان تنها در بانک مسکن ارائه می‌شود. تسهیلاتی تحت عنوان این وام در هیچ بانکی مانند بانک ملی ارائه نمی‌شود. بنابراین برای دریافت این وام باید به یکی از شعبات بانک مسکن برای افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان اقدام کنید، سپس با توجه به شرایط تعیین شده از سمت بانک از تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان استفاده کنید.

البته هر بانک تسهیلاتی برای خرید خانه به متقاضیان ارائه می‌دهد. به عنوان مثال بانک ملی تسهیلاتی با عنوان طرح ویژه مسکن بانک ملی را به متقاضیان خرید خانه از طریق این بانک اعطا می‌کند. در مقاله‌های بعد از تسهیلات بانک‌های دیگر جهت خرید خانه خواهیم گفت.

جمع بندی:

  • بانک مسکن تسهیلات مختلفی در قالب وام به متقاضیان خرید خانه اعطا می‌کند.
  • افراد با افتتاح حساب پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند از تسهیلات این حساب برخوردار شوند.
  • سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی و مدت زمان سپرده گذاری تعیین می‌شود.
  • نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان از محل صندوق سپرده مسکن جوانان ۹ درصد محاسبه می‌شود.

وام مسکن جوانان

  • برای استفاده از تسهیلات حساب پس‌انداز بانک مسکن جوانان باید می‌توان موجودی را به صورت ماهانه، سالانه و یکجا پرداخت کرد. اگر به صورت ماهانه مبلغ سپرده گذاری را واریز می‌کنید باید حداقل مبلغی که بانک تعیین کرده است را برای استفاده از این تسهیلات در هر ماه بپردازید.
  • برای استفاده از سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان باید به میزان مبلغ واریزی هر ماه اضافه شود.
  • برای استفاده از تسهیلات این حساب، متقاضی باید ۱۸ سال تمام داشته باشد و یا برگه رشد از دادگاه دریافت کرده باشد.
  • تقسیم‌بندی جغرافیایی تسهیلات مسکن جوانان به سه بخش: تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم می‌شود.
  • مدت زمان انتظار برای استفاده از تسهیلات مسکن جوانان ۵ تا ۱۵ سال است.
  • تسهیلات مسکن جوانان تنها در بانک مسکن ارائه می‌شود، هیچ بانکی تسهیلاتی با این عنوان به متقاضیان ارائه نمی‌دهد.

جهت مطالعه (متن دعوتنامه رسمی و اداری به فرم‌ های مختلف ) اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =