مهندس محمد چراغی، مدیرعامل گروه صنعتی سرکان

محمد چراغی: در صنعت خودرو ارتباط مناسب بین تولیدکنندگان خصوصی و دولتی وجود ندارد

مصاحبه مهندس محمد چراغی ، مدیر عامل گروه صنعتی سرکان در خصوص وضعیت صنعت قطعات خودرو در ایران و چالش های پیش رو

 

مهندس محمد چراغی ، مدیر عامل گروه صنعتی سرکان در مصاحبه خود با وب سایت نقشه راه گفت: صنعت قطعات خودرو یک پشتیبان برای حرکت و چرخه تولید صنعت خودرو سازی است. بنابراین صنعت قطعه سازی از اهمیت زیادی برخوردار است. در سال های گذشته چالش های موجود در سر راه این صنعت باعث شده تا شاهد پیشرفت زیادی در این صنعت نباشیم و حتی بیش از گذشته به واردات بعضی از قطعات وابسته بمانیم.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات صنعت قطعات خودروی ما، خود تولید کنندگان هستند که به خاطر هزینه های بیش از حدشان تمرکزشان از روی کار حرفه ای خارج شده و اکنون حاضر به تحول و به روز رسانی محصولات خود نیستند و به جای این که قطعه ساز یا خودرو سازی باشند که به دنبال نوآوری و بالابردن سطح کیفی محصولات خود است، تبدیل شده اند به یک شرکت صنعتی بدون خلاقیت و نوآوری که فقط یک کالای تکراری را سال ها تولید می کند و صرفا در تلاش هستند که طول عمر شرکت خود را با همین امکانات و خدمات افزایش دهند؛ در صورتی که خودروساز باید سالی یک یا دو بار تغییر ساختار بدهد و طراحی هایش را با استانداردهای بین الملل به روز کند و مدام دنبال رسیدن به درجه بالاتری در سطح استانداردها باشد؛ اما تولیدکننده ما این کار را نمی کند، پس این خود این موضوع شوک اول را در صنعت ما ایجاد می کند.

 

مهندس محمد چراغی، مدیرعامل گروه صنعتی سرکان

 

محمد چراغی در ادامه گفت: از طرفی هم کشور ما متاسفانه از لحاظ کنترل و استاندارد ضعیف است. به عبارتی استاندارد مشخص و به روزی وجود ندارد؛ تولیدکنندگان و فعالان  این صنایع در دنیا در درجه دیگری از استانداردها حرکت می کنند و ما هنوز در استانداردهای گذشته خودمان هم موفق نیستیم. ما باید کنترل های دائمی، مستمر و تخصصی در این بازار داشته باشیم ولی اینطور نیست. در حال حاضر در بازار به گفته منابع رسمی حدود 70 الی 80 درصد قطعات خودرو و لوازم یدکی متعلق به خودرو تقلبی هستند. دسته ای از این قطعات تقلبی از خارج وارد می شود و قسمتی هم در خود ایران تولید می شود، اجناس با برندهای خوب و مطرح جهانی وارد کشور می شود ولی محصول تقلبی و بی کیفیت و چینی است.

مهندس محمد چراغی در خصوص اقبال جامعه به کالای ایرانی گفت: از نگاه دیگر هم متاسفانه مصرف کنندگان در بازار تمایل کمتری نسبت به خرید کالای ایرانی دارند و قطعات خودرو بی کیفیت و تقلبی خارجی را به برند ایرانی با کیفیت ترجیح می دهند؛ فقط هم به این دلیل که مرجع و مرکزی وجود ندارد برای درجه بندی سطح کیفی محصولات و کالاهای این صنعت در ایران؛ حتی خودرو سازهای ما کالای خوب ایرانی را نمی خواهند چون قیمت تولید قطعات با کیفیت ایران از قطعات وارداتی بالاتر می رود و برایشان به صرفه نیست.

در مجموع صنعت چیزی نیست که تنهایی و بدون هیچ پس زمینه ای برای خودش شکل بگیرد، همیشه نیاز به یک سری اطلاعات اولیه دارد. در این وضعیت می توان موضوع را از چندین دیدگاه مختلف مورد بررسی قرار داد؛ اما یک زمان هست که صنعتی را ما خلق می‌کنیم، خب قطعا بیشتر اطلاعات از آن را هم ما داریم اما زمانی هم هست که صنعتی را از دیگران می‌گیریم و خالق و ابداع کننده اولیه و اصلی آن نیستیم. واقعیت این است که در صنعت قطعات خودرو و خودروسازی هم به این شکل است، کشور ما خالق این صنعت نیست و باید برای پیشرفت بتواند اطلاعات اولیه را برای طراحی و تولید از کشورهای دیگر بگیرد. در وضعیت کنونی تحریم ها می‌توان گفت که سال هاست اطلاعات دست اول و به روز این صنعت به ما نرسیده است؛ هر آنچه که باعث پیشرفت های کوچک و بزرگ ما و دستاوردهای ما بوده، از روش های سعی و خطا بدست آمده است که این موضوع مطلوب هیچ مصرف کننده ای نیست، ما اکنون برای تولید قطعات باید از اول چرخه را بسازیم و بررسی کنیم که چه پارامترهایی را باید رعایت کنیم و از چه متریال اولیه ای باید استفاده کنیم، در حالی که شرکت‌های بین المللی دنیا، اطلاعات مختلف فنی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و این کار باعث رشد هرچه بیشتر شرکت های تبادل کننده خواهد شد و سطح عمومی صنعت را در کشورهای آن ها بالاتر می‌برد.

محمد چراغی ادامه داد: چالش دیگری هم که در این صنعت وجود دارد عدم ارتباط مناسب بین تولیدکنندگان خصوصی و دولتی است؛ دقیقا مثل ارتباط نامناسب دانشگاه و صنعت که مسیر همسو ندارند، این چالش راهی ندارد غیر از گفتمان و جلساتی که بتوان به فصل مشترک و مسیر مشترکی برای رسیدن به هدف دست یافت.

مهندس محمد چراغی در خصوص برنامه های آینده صنعت گفت: ما باید برنامه کامل و استراتژی درست و واقع بینانه داشته باشیم، وقتی ما موتور ملی تولید می کنیم چرا باید ماژول هوا و روغن آن را کمپانی هنکس تولید بکند؟ در قطعه سازی خودرو وقتی بتوانیم در مسیر و بستر زیر ساخت‌های موتور خودرو وارد شویم، آن زمان توانایی تولید کالای باکفیت بالا و در سطح استانداردهای بین الملل را داریم و حتی می توانیم در تولید علم و طراحی های اولیه نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اگر اطلاعات درست و امکانات درست در سطح جامعه متخصص و حتی غیر متخصص گسترش یابد، قطعا ما می توانیم شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در آینده باشیم. این صنعت در برهه ای قرار گرفته که نیاز به ارتباط مثبت با شرکت های به روز خارجی دارد و اگر برجام به ثمر برسد ما میتوانیم قطعات به روز و اطلاعات دست اولی در این صنعت را در کشور خودمان داشته باشیم و مسیر کنونی را تغییر بدهیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =