سازمان وظیفه عمومی ناجا

عدم استقبال از طرح پرداخت جریمه به‌ دلیل نداشتن تمکن‌ مالی مشمولان

خبرگزاری خانه‌ ملت: نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر ضرورت اصلاح دوران خدمت سربازی، معتقدند: وضعیت مالی مشمولان غایب سبب شده تا آنها از طرح پرداخت جریمه استقبال نکنند که ضرورت دارد اصلاحاتی در این زمینه انجام گیرد.
لزوم ارتقا کیفی خدمت‌سربازی/ عدم استقبال از طرح پرداخت جریمه به‌دلیل نداشتن تمکن‌مالی مشمولان
گروه اجتماعی؛ اصلاح کیفی خدمت سربازی در شرایطی که انبوهی از مشمولان غایب در کشور وجود دارد، موضوعی است که پس از حادثه نی‌ریز و سقوط مرگبار اتوبوس سربازان مطرح شده است، به گونه‌ای که سردار موسی کمالی رییس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعلام کرده ستاد کل از هر طرحی که در راستای محرومیت‌زدایی از کشور با استفاده از ظرفیت سربازان باشد، استقبال می‌کند.
سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب درسال آینده بستگی به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح دارد، گفته است: بیش ازیک میلیون نفر سرباز غایب مشمول این طرح وجود دارد که تا کنون حدود ۲۰۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه ثبت نام کردند.
در چنین شرایطی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این باورند که ضرورت دارد اصلاحاتی در شیوه خدمت سربازی انجام شود،  محمدجواد جمالی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر بازنگری در خدمت وظیفه عمومی یادآور شد که وضعیت مالی مشمولان غایب موجب عدم استقبال آنها از طرح پرداخت جریمه شده است.
علیرضا رحیمی دیگر عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نیز با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییراتی در خدمت‌ سربازی، معتقد است که مجلس برای استفاده کشور از ظرفیت سربازان در راستای محرومیت‌زدایی کشور آمادگی دارد، البته محمود صادقی عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران علاوه بر اینکه بر لزوم افزایش کیفیت خدمت سربازی تاکید دارد، می‌گوید که تمامی سربازان باید بتوانند از ظرفیت برابر جهت گذراندن خدمت نظام وظیفه در دستگاه‌های دولتی برخوردار باشند.
جمالی: وضعیت مالی مشمولان غایب موجب عدم استقبال آنها از طرح پرداخت جریمه شد/ ضرورت بازنگری در خدمت نظام‌وظیفه
محمدجواد جمالی در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص اجرای طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب، گفت: بسیاری از اقشار جامعه جزو گروه‌های آسیب پذیر و زیرخط فقر هستند، جوانان به این دلیل که خدمت سربازی را سپری نکرده‌اند نه تنها شغل دولتی ندارند بلکه از داشتن شغل غیردولتی‌ نیز به دلیل رکود اقتصادی محروم هستند، بنابراین عدم تمکن مالی آنها سبب شده تا استقبال از طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب بسیار پر شور نباشد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی از مردم برای معیشت خود مشکل دارند لذا اولویت آنها خرید خدمت سربازی نیست، از این رو بهتر است کار کارشناسی در مورد خدمت سربازی انجام و دلیل وجود تعداد میلیونی سرباز غایب مشمول طرح خرید خدمت، مشخص شود.
وی افزود: پس از انجام مطالعات و بررسی عوامل باید درمورد اینکه اجرای این طرح ادامه داشته باشد یا به شیوه دیگر تغییر کند تصمیم‌گیری صورت گیرد.
جمالی بازنگری در خدمت سربازی را ضروری دانست و گفت: مقتضیات جامعه تغییر کرده اما با توجه به اهمیت موضوع سربازی، اصلاحات باید از سوی ستاد کل نیروهای مسلح و با تایید مقام معظم رهبری انجام گیرد البته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در صورت مصلحت ستاد کل نیروهای مسلح آمادگی کار کارشناسی و ارائه پیشنهادات را دارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بازنگری در خدمت نظام وظیفه با توجه به شرایط فعلی کشور ضروری به نظر می‌رسد اما این اقدام در صلاحیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل قوا است.
صادقی: ضرورت بهبود کیفیت خدمت سربازی/ تمامی سربازان از ظرفیت گذراندن خدمت در دستگاه‌های دولتی برخوردار شوند
محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به اظهارات سردار کمالی مبنی بر استقبال ستادکل نیروهای مسلح از هر طرحی که در راستای محرومیت‌زدایی از کشور با استفاده از ظرفیت سربازان باشد، گفت: عمده رویکرد در این راستا باید بر مبنای بهبود کیفیت خدمت سربازی باشد، برای رفع محرومیت‌زدایی نیز پیشنهادات باید جهت اصلاح و افزایش کیفیت خدمت نظام وظیفه ارائه شوند.
نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه آمارهای نگران‌کننده‌ای درباره آسیب‌های اجتماعی و سوءرفتار مطرح است که افزایش کیفیت خدمت سربازی به حل این موضوعات کمک می‌کند، در واقع با انجام اصلاحات سربازان در دوره خدمت آینده شغلی خود را می‌توانند رقم بزنند.
وی با بیان اینکه دوره خدمت سربازی نباید با ایجاد فاصله‌ زمانی از آشنایی جوانان با فضای کار جلوگیری کند، افزود: در حقیقت در دوران خدمت سربازی باید به افزایش مهارت‌آموزی این افراد کمک شود، بنابراین ما نیز از طرح هایی که در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش مهارت‌آموزی سربازان باشد استقبال می‌کنیم.
صادقی در واکنش به اظهارات سردار کمالی مبنی بر اینکه با توجه به شمار دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانیم نیروهای موردنظر را در اختیار دولت قرار دهیم، گفت: برای استفاده از ظرفیت سربازان در سازمان‌های دولتی باید همه جوانب سنجیده شود، در واقع شرایط به گونه‌ای نباشد که تنها افرادی که پارتی دارند از این فرصت بتوانند استفاده کنند.
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورتی که ستاد کل نیروهای مسلح آمادگی جهت اصلاح خدمت سربازی و استفاده از ظرفیت سربازان برای محرومیت‌زدایی لازم را داشته باشد، ما حاضر به تعامل با آنها هستیم تا مواد اصلاحی خدمت سربازی را در مجلس پیگیری کنیم.
رحیمی: اعلام‌آمادگی مجلس برای‌استفاده از ظرفیت سربازان برای محرومیت‌زدایی/تغییرات باید از طریق مجلس انجام گیرد
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به اظهارات سردار کمالی مبنی بر استقبال ستادکل نیروهای مسلح از هر طرحی که در راستای محرومیت‌زدایی از کشور با استفاده از ظرفیت سربازان باشد، گفت: تغییرات در حوزه خدمت نظام وظیفه و امریه‌هایی که برای ادارات و مجموعه‌های دولتی صادر شود، باید از طریق مجلس شورای اسلامی صورت خواهد گرفت، اعلام آمادگی ستاد کل نیروهای مسلح نیز به معنای استقبال از نظرات گروه‌های متخصص است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر این اساس مجلس نیز اعلام آمادگی می‌کند و از انجمن‌های تخصصی، دانشکده‌ها، صاحب‌نظران و افرادی که پیشنهادات قابل توجه و کارشناسی در حوزه خدمت نظام وظیفه و بهبود شرایط به نفع مردم و مصالح ملی دارند، تقاضا می‌کند تا پیشنهادات خود را به مجلس شورای اسلامی یا ستاد کل نیروهای مسلح ارائه دهند.
وی افزود: به لحاظ قانونی برای هر تغییری جهت استفاده از ظرفیت سربازان در راستای محرومیت‌زدایی، ستاد کل نیروهای مسلح از طریق وزارت دفاع می‌تواند لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد، البته نظرات پیشنهادی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب طرحی هم می‌تواند ارائه شود.
عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت سربازان در راستای محرومیت‌زدایی نیازی به اصلاح لایحه برنامه ششم توسعه ندارد، گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه به موضوع سربازی به شکل کلیات پرداخته شده و برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی صورت گرفته بنابراین نیازی به اصلاح لایحه در این زمینه ندارد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نه =