طرح جریمه مشمولان غایب

ضرورت بازنگری در میزان پرداخت جریمه مشمولان خدمت سربازی

اکثر مشمولان غایب به دلیل عدم تمکن مالی توانایی خرید سربازی را ندارند پس باید راهکاری اندیشیده شود تا این افراد به واسطه عدم کارت پایان خدمت از مزایای اجتماعی محروم نباشند.

پایگاه خبری قانون : سلمان خدادادی / رییس کمیسیون اجتماعی مجلس بنده موافق قانون پرداخت جریمه برای غایبان مشمول خدمت سربازی هستم، زیرا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اصل بر این است که افرادی که معافیت می گیرند معافیتی واقعی دریافت کنند نه اینکه سربازی را بخرند و برخی قدرت خرید داشته باشند برخی دیگر هم به دلیل عدم تمکن مالی ، توانایی خرید سربازی را نداشته باشند و تبعیضی در این زمینه وجود داشته باشد.
اما هدف مقنن و دولت از تصویب این قانون، کمک به افرادی است که روحیه و انگیزه خدمت ندارند و به واسطه این غیبت، طی سال‌ها، فشار و محدودیت زیادی را به دلیل عدم کارت پایان خدمت تحمل کرده اند. هرچند نقدهایی به این قانون وارد می شود که بسیاری از مشمولان این قانون در محرومیت و فقر زندگی می کنند و به‌واقع توان پرداخت این مبالغ را ندارند و البته بنده نیز با بسیاری از این افراد از نزدیک ملاقات داشته ام، این افراد گاهی به نان شب خود محتاج هستند و حقیقتا توان پرداخت یک میلیون را هم ندارند چه برسد به مبالغ ۲۰ و ۲۵ میلیون و این به‌دلیل این است که بسیاری از مردم به‌واسطه بیکاری و بسیاری عوامل دیگر در فقر زندگی می کنند.
پس بدین لحاظ باید بگویم بنده مخالف پرداخت این مبالغ بالا برای جریمه مشمولان غایب هستم زیرا معتقدم اکثریت این افراد به دلیل اداره و تامین مخارج زندگی خود یا پدرو مادر، مجبور بودند که کار کنند و نتوانسته اند به خدمت سربازی بروند. حال با این وضعیت توانایی پرداخت مبالغ ۱۵یا ۲۰ میلیون را ندارند و باید گفت مردم به واقع در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
اما برخی به عنوان راهکار، معتقدند این افراد باید از بانک‌ها وام یا تسهیلات دریافت کنند تا بتوانند این جریمه را بپردازند اما در واقع باید گفت گرفتن وام از بانک‌ها بسیار دشوار است زیرا برای گرفتن تسهیلات از بانک‌ها نیاز به رابطه پارتی و پرداخت رشوه است.
بنده در این راستا اعتقاد دارم اولا باید افرادی که تمکن مالی دارند از افرادی که توانایی پرداخت ندارند متمایز شوند و این افراد شناسایی شوند یا اینکه امکانات یا تسهیلاتی در اختیار این افراد قرارگیرد تا بتوانند جریمه خدمت خود را پرداخت کنند و در ضمن اقساط این تسهیلات را بپردازند . یا اینکه باید در زمینه پرداخت این مبالغ تجدید نظر و بازنگری شود تا پرداخت آن برای این افراد آسان‌تر شود.
درخاتمه باید بگویم خدمت سربازی شجاعت می‌خواهد. حال، این افراد یا روحیه خدمت و سربازی را نداشته اند یا اینکه به واسطه فقرو فلاکت نتوانسته اند به کشور خدمت کنند پس باید تصمیماتی اتخاذ شود تا این افراد به واسطه عدم کارت پایان خدمت از مزایای اجتماعی محروم نباشند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =