مدرک کارشناسی ارشد

شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد

شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد

دانشجویانی که از مقطع ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل شده و قصد شرکت مجدد در کنکور ارشد را دارند می توانند در صورت نداشتن منع ثبت نام نظیر نظام وظیفه، سهمیه کنکور و شهریه دانشگاه، مجددا در کنکور ارشد ثبت نام کنند. البته تحصیل همزمان در دو رشته ارشد ممنوع بوده و پس از دریافت گواهی فراغت از تحصیل امکان ثبت نام در ارشد وجود دارد.

بسیاری از دانشجویان علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، تمایل دارند که به صورت همزمان دو مدرک کارشناسی ارشد دریافت کنند اما آیا گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد امکان پذیر است؟ به طور کلی می توان تحت شرایط خاصی اقدام به دریافت دو مدرک کارشناسی ارشد کنید. لازم به ذکر است برای گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد شرایط و قوانینی وجود دارد که داوطلبان می بایست حتما به آن توجه داشته باشند.

همچنین بابد دانست که تحصیل همزمان در کنکور کارشناسی ارشد ممنوع می باشد اما پس از فارغ التحصیلی از ارشد یا دکتری در صورت داشتن شرایط لازم می توان برای تحصیل مجدد ارشد درخواست داد. در ادامه شما را با شرایط دریافت دو مدرک کارشناسی ارشد آشنا کرده و جزئیات آن را بیان می داریم.

 

بیشتر بخوانید: ساختار پایان نامه کارشناسی ارشد

شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویان علاقه مند هستند که پس از فارغ التحصیل شدن از مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری مجددا اقدام به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته دیگر کنند اما برای گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد و شرکت در ثبت نام ارشد لازم است که دانشجویان حتما دارای یک سری شرایط خاصی باشند. در ادامه شما را با شرایط گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد آشنا می کنیم.

شرایط مربوط به شهریه ثبت نام کارشناسی ارشد

 

قبل از سال 1396، دانشجویان فقط یک بار مجاز به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به صورت رایگان و در دانشگاه های دولتی بودند و در صورتی که مجدد در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته می شدند، می بایست که شهریه ارشد را پرداخت می کردند. این قانون در حال حاضر اجرایی نمی شود و کلیه افرادی که دارای مدرک کارشناسی می باشند و از مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل شده اند، می توانند در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

 

شرایط مربوط به نظام وظیفه آقایان

 

برای گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد لازم است که آقایان در کنکور کارشناسی ارشد به صورت مجدد ثبت نام کنند. بدیهی است که آقایان نباید هیچ منع نظام وظیفه ای برای ثبت نام مجدد در مقطع کارشناسی ارشد داشته باشند. با استعلام وضعیت نظام وظیفه می توان از سنوات باقی مانده سربازی مطلع شد. آن دسته از مشمولانی که در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری از دانشگاه انصراف داده اند، تا 1 سال فرصت دارند که برای ادامه تحصیل و یا رفتن به سربازی اقدام کنند.

 

شرایط استفاده از سهمیه ایثارگران برای کنکور کارشناسی ارشد

 

داوطلبانی که یک بار برای شرکت در کنکور ارشد از سهمیه ایثارگران استفاده کرده و در دوره روزانه ادامه تحصیل داده اند، دیگر مجاز به ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد با سهمیه های ارشد نمی باشند. اما در صورتی که دانشجویان از دانشگاه های دوره شبانه، پیام نور، دانشگاه های آزاد و … انصراف داده باشند، می توانند یک بار دیگر از سهمیه ایثارگران استفاده کنند.

 

تحصیل همزمان دو رشته در کارشناسی ارشد

یکی از سوالاتی که برای دانشجویانی که قصد گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد را دارند، پیش می آید این است که آیا می توان برای دریافت دو مدرک ارشد به صورت همزمان اقدام کنیم؟ تحصیل دو رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد می تواند در زمان دانشجویان صرفه جویی کند و آن ها را در سریع ترین زمان ممکن به هدفشان برساند اما متاسفانه امکان تحصیل همزمان در دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد و یکی از شرایط اصلی برای ثبت نام مجدد در کنکور کارشناسی ارشد این است که دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و یا در مقطع دکتری در حال تحصیل نباشند.

در واقع، تنها دانشجویانی می توانند مجددا در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کنند که مراحل مربوط به فارغ التحصیلی آن ها در مقطع کارشناسی ارشد به اتمام رسیده باشد. در غیر این صورت امکان ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد سال جدید برای آن ها وجود ندارد.

لذا آن دسته از دانشجویانی که از مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل شده اند، می توانند مجددا در آزمون ارشد و یا رشته های ارشد بدون کنکور ثبت نام کنند و دومین مدرک خود را در مقطع کارشناسی ارشد دریافت نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را دارند اما هنوز در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل نشده اند، می توانند با انصراف از دانشگاه محل تحصیل خودشان مراحل ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد را انجام دهند؛ اما در نظر داشته باشید که مشمولان در صورتی که مشکل نظام وظیفه داشته باشند، نمی توانند مجددا در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

مشاوره تحصیل مجدد کارشناسی ارشد

بسیاری از دانشجویانی که در حال تحصیل در یکی از رشته های ارشد هستند، علاقه دارند که برای دریافت مدرک دیگری در یک رشته متفاوت مجددا در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند؛ اما برای گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد لازم است که داوطلبان دارای یک سری شرایط خاصی باشند.

در حال حاضر، بعضی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور پذیرش دارند و داوطلبان می توانند برای تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته ها ثبت نام کنند. ثبت نام در بعضی از رشته های کارشناسی ارشد فقط از طریق مطالعه دفترچه ثبت نام ارشد و شرکت در کنکور ارشد امکان پذیر است. در هر حال دانشجویان برای ثبت نام مجدد در مقطع کارشناسی ارشد از طریق هر یک از روش های ذکر شده، از مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری فارغ التحصیل شده باشند.

بدیهی است که اگر دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی و یا دکتری باشند، نمی توانند اقدام به تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد کنند؛ اما برای تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد، می توان از دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی ارشد انصراف داد و در صورت نداشتن منع نظام وظیفه مجددا در کنکور ارشد ثبت نام کرد.

البته انصراف دادن از دانشگاه آزاد و یا سراسری محل تحصیل از مقطع کارشناسی ارشد به سادگی نیست و دانشجویان حتما باید برای انصراف از مقطع کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری یک سری شرایط را راعایت کنند. همچنین، برای انصراف از محل تحصیل لازم است که دانشجویان هزینه ای را برای انصراف از دانشگاه محل تحصیل خودشان پرداخت کنند.

بنابراین، توصیه می شود که اگر قصد گرفتن دو مدرک کارشناسی ارشد را دارید، ابتدا در رشته تحصیلی اول خود فارغ التحصیل شوید و سپس در یک فرصت مناسب در کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنید و در این کنکور شرکت نمایید تا با مشکل انصراف از دانشگاه محل تحصیل و هزینه های مربوط به آن روبرو نشوید.

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ چگونه می توان دو مدرک کارشناسی ارشد دریافت کرد ؟

✔️ بر اساس متن مقاله، داوطلبان می بایست در هر مقطعی که هستند دارای گواهی فراغت از تحصیل بوده و سپس در کنکور ارشد مجددا ثبت نام نمایند.

 

2- ✔️ آیا می توان دو رشته ارشد به طور همزمان تحصیل کرد ؟

✔️ بر اساس مقررات درج شده در دفترچه کنکور ارشد، تحصیل همزمان دو رشته در ارشد ممنوع می باشد.

 

3- ✔️ شرایط گرفتن دو مدرک ارشد چیست ؟

✔️ شرایط نظام وظیفه، شهریه دانشگاهی و استفاده از سهمیه از جمله شرایط تحصیل مجدد در کنکور ارشد است که در متن مقاله توضیح داده شده است.

جهت مطالعه (متن دعوتنامه رسمی و اداری به فرم‌ های مختلف ) اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =