اضافه خدمت سربازی

راه کم کردن اضافه خدمت سربازی

راه کم کردن اضافه خدمت سربازی

خدمت سربازی یک دوره دو ساله است که همه مشمولان نظام وظیفه باید این دوره دو ساله را به اتمام برسانند. متاسفانه بعضی از مشمولان به علت های مختلفی علاوه بر مدت زمان خدمت سربازی خود، باید یک زمانی را به عنوان اضافه خدمت سربازی در محل خدمت خود بگذرانند. مدت زمان اضافه خدمت به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما خوشبختانه برای مشمولانی که دارای اضافه خدمت هستند یک سری شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی وجود دارد.

معمولا مشمولان از این که چرا اضافه خدمت به آن ها تعلق گرفته و مدت زمان این اضافه خدمت چقدر است سوالاتی دارند. همچنین در تلاش اند تا این مدت زمان را کم کرده و جزو سربازانی قرار گیرند که به آن ها بخشودگی اضافه خدمت تعلق می گیرد. لذا در این مقاله برای آشنایی با شرایط اضافه خدمت قصد داریم در ابتدا به بررسی اضافه خدمت و شرایطی آن پرداخته و سپس نحوه بخشودگی اضافه خدمت نظام وظیفه را نیز بیان کردیم.

بیشتر بخوانید: سرباز کارت چیست و چگونه تهیه کنیم؟

مدت زمان اضافه خدمت سربازی

اضافه خدمت نوعی مجازات محسوب می شود که برای تنبیه مشمولان خدمت در نظر گرفته شده است. گاهی اوقات ممکن است افراد به علت مشکلاتی که در حین خدمت ایجاد می کنند، به دادسرا اعزام شده و یا حتی بدون اعزام به دادسرا برای آن ها مجازاتی در نظر گرفته شود. معمولا یکی از مجازات جرم های انجام شده حین مدت زمان خدمت سربازی، اضافه خدمتی است که به سرباز خاطی داده می شود.

گاهی اوقات هم ممکن است افراد به هر دلیلی در زمان مقرر خودشان را به نظام وظیفه معرفی نکرده و در پرونده نظام وظیفه آن ها غیبت سربازی درج شود. لاز به ذکر است که غیبت سربازی برای آن دسته از افرادی که در حین خدمت سربازی نیز هستند، لحاظ می شود.

به طور مثال اگر سربازی در مدت زمان مشخصی مرخصی بگیرد، ولی بعد از گذشت آن زمان به خدمت سربازی نرود، غیبت می خورد. مجازات داشتن غیبت سربازی نیز اضافه خدمت می باشد. البته تحت شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی، ممکن است مجازات مربوط به غیبت نظام وظیفه بخشیده شود.

شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی

مدت زمان اضافه خدمت سربازی، بستگی به زمان غیبت سربازی و یا جرمی است که در حین خدمت اتفاق می افتد؛ اما به طور کلی زمان اضافه خدمت به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

مدت زمان اضافه خدمت نظام وظیفه در صورت داشتن غیبت

افرادی که به هر دلیلی خودشان را در موعد مقرر به نظام وظیفه معرفی نکرده اند یا در زمان خدمت سربازی، به مرخصی رفته و در زمان مشخص شده به پادگان باز نگشته اند، جزو غایبین خدمت سربازی محسوب می شوند. مدت زمان اضافه خدمت این افراد بستگی به مدت زمان غیبت سربازی آن ها دارد.

اگر فردی کمتر از 3 ماه غیبت سربازی داشته باشد، به مدت 3 ماه اضافه خدمت می خورد. اگر هم فردی بیش از 3 ماه غیبت سربازی داشته باشد، مجازات وی این است که 6 ماه اضافه خدمت سربازی می خورد.

لازم به ذکر است که اگر فردی بیش از یک سال غیبت داشته باشد، علاوه بر اینکه 6 ماه اضافه خدمت دارد؛ جزو سربازان فراری محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

مدت زمان اضافه خدمت نظام وظیفه در صورت ارتکاب به جرم

مرتکب شدن به جرمی در حین خدمت که منجر به بازداشت شدن افراد یا اعزام آن ها به دادسرا شود نیز باعث ایجاد اضافه خدمت نظام وظیفه برای آن ها می شود. مدت زمان اضافه خدمت آن ها بستگی به نوع جرم ارتکابی دارد و نمی توان زمان دقیقی را برای این نوع اضافه خدمت مشخص کرد.

شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی

خوشبختانه افرادی که شامل اضافه خدمت سربازی می باشند، ممکن است تحت شرایط بخشودگی اضافه خدمت، قرار گرفته و از انجام خدمت  در مدت زمان اضافه خدمت خود معاف شوند. شرایط در نظر گرفته شده برای بخشودگی اضافه خدمت سربازان از تنوع بسیاری برخوردار می باشد و معمولا در مناسبت های مختلف مانند 22 بهمن، مجازات مربوط به اضافه خدمت نظام وظیفه برخی افراد بخشیده می شود. در ادامه به بررسی شرایط بخشودگی اضافه خدمت  می پردازیم.

شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی

خدمت کردن در مناطق امنیتی و درگیر برای افراد بومی و غیر بومی به مدت 6 ماه بعد از انجام دوره آموزشی سربازی و یا به صورت 8 ماه متناوب

 

خدمت کردن افراد غیر بومی در مناطق عملیاتی و غیر درگیر حداقل به مدت 10 ماه

 

خدمت کردن افراد غیر بومی در مناطق کم بد آب و هوا و کم برخوردار حداقل به مدت ۱۲ ماه

 

خدمت کردن در امور سخت و زیان آور مانند دژبانی، رانندگان در مناطق محروم و … حداقل به مدت 12 ماه

 

خدمت کردن افراد در مناطق دور از محل سکونت (حداقل 300 کیلومتر) حداقل به مدت 12 ماه

 

خدمت کردن افراد در مناطق عادی حداقل به مدت 1 سال

 

سربازان حافظ حداقل یک جز قرآن کریم

 

افراد دارای رتبه های اول تا دهم در مسابقات فرهنگی، ورزشی، قرآنی در سطح سازمان های نیروهای مسلح

 

افراد رتبه یک تا سه در مسابقات ورزشی، فرهنگی و قرآنی در سطح یگانی و استانی

 

فرزندان کارکنان نیروهای مسلح به شرط خدمت به صورت غیر بومی و در جایی غیر از محل سکونت

 

سرباز نمونه یگان خدمتی در مناسبت های مختلف

 

چاپ مقاله علمی در حین خدمت سربازی یا قبل از خدمت سربازی

 

حفظ حداقل یک پنجم صحیفه سجادیه، اصول کافی و یا نهج البلاغه

 

داشتن حسن رفتار در انجام تمامی ماموریت ها

 

اگر مشمولی در نگهداری از امانت هایی که در اختیار وی هست، کوشا باشد

 

دریافت نمره 90 از 100 در دوره آموزش های مقدماتی و تخصصی

 

نفرات اول تا سوم هر گردان، تیپ یا گروهان در دوره های آموزش مقدماتی و تخصصی

 

افرادی که در حین خدمت سربازی به دلایلی دچار سانحه ای شوند که منجر به معافیت دائم افراد نشود.

 

مدارک لازم برای بخشودگی اضافه خدمت سربازی

طبق توضیحات داده شده، اضافه خدمت بسیاری از سربازان وظیفه مورد بخشش قرار می گیرد. اضافه خدمت  ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. به همین خاطر با توجه به اینکه اضافه خدمت سربازی به چه دلیل بوده است؛ مدارک لازم برای بخشودگی اضافه خدمت سربازی نیز متفاوت است. البته بخشودگی اضافه خدمت که در بالا موارد مختلف آن ذکر شد، نیز نیازمند ارائه یک سری مدارک خاص می باشد که می توان آن ها را در سایت نظام وظیفه نیز مطالعه نمود.

اگر شما از یکی از شرایط بخشودگی اضافه خدمت نظام وظیفه برخوردار هستید، می توانید به راحتی و با ارائه مدارک لازم برای بخشودگی اضافه خدمت، از انجام خدمت سربازی در زمان اضافه خدمت معاف شوید.

دقت کنید که بخشودگی اضافه خدمت تحت شرایط خاصی انجام می شود و شما برای استفاده از این تسهیلات حتما باید مدارکی را ارائه کنید که شرایط بخشودگی اضافه خدمت نظام وظیفه شما را احراز کند. بنابراین، اگر دارای شرایط بخشودگی هستید، حتما مدارک لازم مربوط به همان بخشودگی را تهیه و به ارگان مربوطه تحویل دهید تا از انجام اضافه خدمت نظام وظیفه معاف شوید.

تمامی مدارک لازم برای هر کدام از شرایط 17 گانه بخشودگی اضافه خدمت سربازی، متفاوت از یکدیگر می باشد و افراد باید قبل از هر اقدامی نسبت به تهیه آن ها اقدام نمایند. معمولا مهم ترین مدارکی که سربازان باید ارائه دهند عبارت است از :

گواهی فرماندهان نیروی مسلح

گواهی معاونت نیروی انسانی یگان خدمتی

گواهی عقیدتی سیاسی یگان خدمتی

 

سایر مدارک مانند شناسنامه و مدارک تحصیلی و شخصی مشمول نیز با توجه به نوع بخشودگی لازم است تا در اختیار سازمان نظام وظیفه قرار گیرد.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص اضافه خدمت سربازی و مدت زمان آن را به مشمولان ارائه داده و شرایط بخشودگی اضافه خدمت نظام وظیفه را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا برای مشمولان شرح دهند.

سوالات متداول

 

1- ✔️ اضافه خدمت سربازی به چه مشمولانی تعلق می گیرد؟

✔️ اگر مشمولی دارای غیبت سربازی بوده و یا در حین خدمت مرتکب جرمی شده باشد به او اضافه خدمت نظام وظیفه می دهند که مدت زمان آن تا 6 ماه متغیر است.

 

2- ✔️ شرایط بخشودگی اضافه خدمت  چیست؟

✔️ یکی از شرایط بخشودگی اضافه خدمت سربازی، توجیه غیبت و انجام اقدامات گفته شده در متن مقاله می باشد.

 

3- ✔️ داشتن چه مدارکی برای بخشودگی اضافه خدمت لازم است؟

✔️ داشتن گواهی نظام وظیفه از جمله مدارک بخشش اضافه خدمت است. البته مدارک با توجه به نوع اضافه خدمت متفاوت بوده که در متن مقاله به توضیح آن پرداخته شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + بیست =