آزمون دکتری سراسری

ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1401

ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1401

با پیشرفت روز افزون جامعه و تغییر سطح نیازهای بشر، همواره بر تعداد افرادی که علاقه مند به افزایش سطح دانش خود هستند افزوده می شود. در کشور ما، داوطلبانی که علاقه دارند تا تحصیلات خود را در مقطع تحصیلات تکمیلی از جمله دوره دکتری ادامه دهند می بایست در آزمون ورودی آن شرکت نمایند.

آزمون ورودی مقطع دکتری برای داوطلبان دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و مشترک دانشگاه ها، دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی به طور هماهنگ و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. لذا داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دکتری 1401 را دارند چنانچه از شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1401 برخوردار باشند می بایست با فراهم کردن مدارک مورد نیاز نسبت به ثبت نام خود در زمان مقرر اقدام نمایند.

داوطلبانی که در آزمون دکتری سال 99 در دوره های روزانه دانشگاه ها پذیرفته شده اند، حق شرکت در آزمون دکتری سال 1401 را نخواهند داشت.

زمان ثبت نام آزمون دکتری 1401

با توجه به مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمون دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد، از سال 96 تا کنون با یکدیگر ادغام شده و فقط یک آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور برای ورود به مقطع دکتری در سراسر کشور برگزار می گردد. لازم به ذکر است که فرآیند های ثبت نام، برگزاری آزمون و دریافت کارنامه اولیه برای تمامی داوطلبان یکسان بوده تنها در مرحله انتخاب رشته مسیر جداگانه ای خواهند داشت.

ثبت نام آزمون دکتری 1401، در بازه زمانی بین 2 لغایت 9 آذر ماه 99 انجام می گیرد. داوطلبان واجد شرایط باید در زمان مقرر با فراهم کردن مدارک ثبت نام آزمون دکتری 1401 نسبت به نام نویسی خود اقدام نمایند. سازمان سنجش برای ارائه تسهیلات به داوطلبانی که از زمان ثبت نام جا مانده اند، مهلت ثبت نام مجدد را در نظر گرفته است که بر مبنای آن امکان انجام نویسی تا روز چهارشنبه 12 آذر ماه فراهم می باشد.

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1401

همان گونه که اشاره کردیم، متقاضیان علاقه مند به ثبت نام در آزمون دکتری سراسری، در اولین قدم باید به کسب اطلاعات از شرایط و ضوابط نام نویسی بپردازند که این شرایط در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری 1401  قید شده اند. همچنین در این دفترچه جزئیات مربوط به نحوه ثبت نام، مراحل آزمون، مدارک، نحوه پذیرش دانشجو، ظرفیت دانشگاه های پذیرند و جدول رشته ها و مواد امتحانی هریک از گروه های آزمایشی ذکر می گردد. بنابراین توصیه می کنیم پیش از اقدام به نام نویسی، حتما دفترچه راهنما را دانلود کرده و مورد بررسی قرار دهید. دفترچه آزمون دکتری سال 1401، پس از انتشار از طریق کادر زیر قابل دریافت می باشد اما در حال حاضر شما می توانید از لیست رشته های امتحانی این آزمون با کلک بر روی لینک فعال زیر مطلع شوید.

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری
دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری 1400

(جهت دریافت فایل، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری 1401

(جهت دریافت فایل، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

نحوه ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی سال 1401

تمامی فرآیند مربوط به آزمون دوره دکتری از جمله ثبت نام، دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری 1401، اعلام زمان برگزاری آزمون دکتری 1401 و اعلام نتایج آزمون دکتری 1401، از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد. شرکت در آزمون دکتری نیز همانند سایر آزمون ها، مستلزم پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری مربوطه می باشد و به همین دلیل داوطلبان می بایست پیش از ورود به سایت ثبت نام آزمون دکتری، ابتدا وجه لازم را واریز کنند.

متقاضیان پس از پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1401 می بایست سایر مراحل نام نویسی را تکمیل نمایند. در این قسمت مراحل پرداخت هزینه و ثبت نام در این سامانه را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

مراحل پرداخت هزینه و خرید کارت اعتباری جهت شرکت در آزمون دکتری

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “دکترای تخصصی” از منوی تعبیه شده در سمت راست صفحه اصلی سایت

مرحله اول ثبت نام آزمون دکتری 1401

 

  • کلیک بر روی عبارت “ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری (ph.D) سال 1401”

مرحله دوم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • انتخاب گزینه “خرید کارت” از سمت راست صفحه

مرحله سوم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • کلیک بر روی یکی از دکمه های رادیویی “سریال ثبت نام آزمون دکتری 1401” در قسمت دکتری و سپس انتخاب گزینه “تایید و ادامه” در پایین صفحه

مرحله چهارم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • وارد کردن مشخصات خواسته شده جهت ورود به درگاه پرداخت

مرحله پنجم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • فعال کردن گزینه “ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام” و کلیک بر روی گزینه “ادامه روند پرداخت”

مرحله ششم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی جهت پرداخت هزینه و دریافت شماره سریال 12 رقمی ثبت نام

مرحله هفتم ثبت نام آزمون دکتری 1401

مراحل ثبت نام آزمون دکتری

مراحل اولیه ثبت نام، مشابه مراحل اولیه پرداخت هزینه می باشد که راهنمای تصویری آن در قسمت فوق قرار داده شده است. شرکت کنندگان می بایست مطابق راهنمای زیر، نام نویسی خود را تکمیل نمایند.

  • مراجعه مجدد به صفحه اول ثبت نام و مطالعه بندهای موجود و سپس کلیک بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی”

مرحله هشتم ثبت نام آزمون دکتری 1401

  • وارد نمودن شماره سریال ثبت نام و عبارت امنیتی در کادرهای تعیین شده و کلیک بر روی گزینه “تایید”

مرحله نهم ثبت نام آزمون دکتری 1401

با ورود به صفحه ثبت نام می بایست عکس داوطلب در قسمت مربوطه بارگذاری شده و فرم تقاضانامه تکمیل گردد.

تذکر: دریافت شماره پرونده و کد پیگیری ثبت نام را در زمان اتمام فرآیند نام نویسی فراموش نکنید.

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون دکتری 1401

مستندات لازم برای ثبت نام آزمون دکتری 1401

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند می بایست لیست مدارک مورد نیاز خود را آماده نموده و با اطلاع از نحوه صحیح ارائه آن ها، نسبت به تکمیل ثبت نام اینترنتی خود اقدام نمایند.

 عکس داوطلبی

متقاضیان باید یک قطعه عکس 4×3 خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را در سایت و در قسمت مربوطه بارگذاری نمایند.

  • سایز عکس داوطلب باید 4×3 یا 4×6 (تمام رخ) بوده و مربوط به سال جاری باشد.
  •  عکس اسکن شده باید با فرمت jpg و اندازه آن حداکثر 400×300 یا 300×200 پیکسل باشد.
  • تصویر متقاضی باید واضح، فاقد اثر مهر و منگنه و یا هر گونه لکه باشد.
  • حداکثر حجم فایل ذخیره شده 70 کیلو بایت می باشد.
  • در صورت امکان عکس رنگی و با زمینه سفید باشد و حاشیه های عکس اسکن شده حذف شده باشد.
  • عکس داوطلبان خانم باید با حجاب بوده و صورت آنان به طور کامل مشخص باشد.

تذکر : به هیچ عنوان عکس اسکن شده از روی مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و…) مورد قبول نمی باشد و داوطلبان باید عکس خود را با مشخصات فوق ارسال نمایند.

تایید وضعیت داوطلبان دارای معلولیت

شرکت کنندگانی که ناشنوا و کم شنوا، نابینا و کم بینا و یا معلول جسمی حرکتی هستند، می بایست در فرم ثبت نام بخش مربوط به خود را علامت گذاری نمایند. وضعیت معلولیت این دسته از داوطلبان از سازمان بهزیستی کشور استعلام می گردد و چنانچه مورد تایید آن سازمان واقع گردد بند معلولیت برای آن ها اعمال می شود.

داوطلبان معلولی که تا کنون در سازمان بهزیستی تشکیل پرونده نداده اند، می بایست در اسرع وقت به ادارات بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند. لازم به ذکر است که اگر سازمان بهزیستی معلولیت این دسته از داوطلبان را تایید نکند، مشمول اختصاص خدمات و تسهیلات لازم نخواهند بود.

اصل فرم تکمیل شده معدل دانشجویان سال آخر

دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1401 فارغ التحصیل می شوند باید فرم مخصوص معدل را که در دفترچه راهنمای ثبت نام قرار دارد تکمیل و به تایید موسسه فارغ التحصیلی خود برسانند.

اطلاعات هویتی و تحصیلی

علاوه بر مدارک فوق، اطلاعات مربوط به کارت ملی، شناسنامه، مدارک و رشته دانشگاهی، نام دانشگاه محل تحصیل، اطلاعات مربوط به سهمیه مورد تقاضا، معلولیت، زبان خارجی امتحانی، نشانی محل اقامت، کد پستی و… نیز در موقع ثبت نام مورد نیاز می باشد که می بایست در هنگام ثبت نام حتما به این اطلاعات دسترسی داشته باشید.

شرایط ثبت نام آزمون دکتری 1401

داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دوره دکتری را دارند باید دارنده شرایط تعیین شده برای این مقطع باشند و در صورت احراز کلیه این شرایط اقدام به نام نویسی خود نمایند. شرایط عمومی و اختصاصی جهت ثبت نام در آزمون دکتری به شرح موارد زیر می باشند.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی کشور
  • ملتزم بودن نسبت به احکام عملی اسلام (انجام واجبات و پرهیز از محرمات)
  • عدم کینه و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سابقه عضویت در ساواک و فرماسونری
  • عدم فساد اخلاقی
  • نداشتن شهرت به انجام اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  • برای شرکت در آزمون دکتری، داوطلبان می بایست فارغ التحصیل یا دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد یا دکتری حرفه ای باشند.
  • متقاضیانی که مشغول به تحصیل در دوره های غیر روزانه دکتری (برای داوطلبان آقا مشروط به عدم وجود هر گونه مشکل از نظر نظام وظیفه) می باشند، امکان ثبت نام و شرکت در آزمون سال 1401 را بدون انصراف از تحصیل دارند. اگر این دسته از افراد پذیرفته شوند، می بایست از محل تحصیل قبل خود انصراف داده و مدارک آن را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.
  • داوطلبانی که دارای معدل کمتر از 14 می باشند مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری 1401 نخواهند بود.
  • دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های پزشکی باید از لحاظ طرح تعهد خدمت، محدودیتی برای ثبت نام نداشته باشند.
  • داوطلبان باید در رشته ای متناسب با رشته تحصیلی خود در دوره کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای در آزمون دکتری 1401 شرکت نمایند.
  • پذیرفته شدگان دوره دکتری 1401 ملزم به سپردن تعهد خدمت برابر طول مدت تحصیل خود هستند.
  • فضلا و طلاب حوزه های علمیه، در صورتی که مدرک آن ها توسط یکی از حوزه های علمیه قم یا خراسان صادر شده باشد و نیز دوره ی سطح سه خود را گذرانده باشند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 14010 فارغ التحصیل شوند، می توانند در یکی از کد رشته محل های مربوط به علوم انسانی در آزمون دکتری شرکت کنند.
  • داوطلبانی که فارغ التحصیل شده اند، باید معدل دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترای حرفه ای خود را در فرم تقاضانامه ثبت نمایند. اما داوطلبانی که حداکثر تا تاریخ 30 بهمن یا 31 شهریور 1401 فارغ التحصیل می شوند در هنگام ثبت نام باید میانگین نمرات خود را به ثبت برسانند.
  • متقاضیانی که دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری هستند و یا حداکثر تا تاریخ 30 بهمن ماه 99 فارغ التحصیل می شوند، در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه باید معدل فارغ التحصیلی خود را درج نمایند.

متقاضیان واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری، می بایست بعد از دانلود و مطالعه دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 1401 نسبت به نام نویسی اینترنتی خود از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند. داوطلبان بعد از ثبت نام در آزمون این مقطع، معمولا به دنبال اطلاع از زمان انتشار کارت ورود به جلسه آزمون دکتری 1401 و هم چنین زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری و آزاد 1401 هستند که با کلیک بر روی لینک های مربوطه می توان آگاهی های لازم را کسب نمود.

سوالات متداول

1- آیا پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال 99، می توانند نسبت به ثبت نام آزمون دکتری سال 1400 اقدام کنند؟

خیر. پذیرفته شدگان دوره روزانه حتی به شرط انصراف یا عدم ثبت نام، حق ثبت نام در آزمون دکتری سال 1400 را ندارند.

2- آیا معدل دوره کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون دکتری دارای اهمیت می باشد؟

بله؛ داوطلبانی که دارای معدل کمتر از 14 باشند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری 1400 نخواهند بود.

3- ثبت نام آزمون دکتری 1400 از چه زمانی آغاز می شود؟

علاقه مندان می توانند از یکشنبه 2 لغایت چهارشنبه 12 آذر ماه 99 نسبت به ثبت نام خود در رشته مورد نظر اقدام نمایند.

 

جهت مطالعه (نمونه قرارداد مبایعه نامه ملک و خودرو و تفاوت با سند رسمی ) اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + ده =