بیانیه انجمن دوستداران تهران به مناسبت ۱۴ مهر روز تهران

بیانیه انجمن دوستداران تهران
به مناسبت ۱۴ مهر روز تهران

 

در سپهر تاریخ و فرهنگ ایران معاصر، شهر تهران از جایگاه ارجمند و مهمی برخوردار است. تهران فراتر از یک ساختار و کالبد شهری، دارای روح، ماهیت، کیفیت، هویت و حیات مدنی است. به عنوان پایتخت و مرکز سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور، میزبان نمایندگان دولتها، سازمانها و همچنین میهمانان داخلی و خارجی بسیار از ملل و اقوام گوناگون است. از این روی تهران دارای کارکردهای مختلف و متعدد تاریخی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در طول دویست سال اخیر بوده و در خود خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را جای داده است.
اکنون در دوره بهار شهرنشینی هستیم. در حالی که هنوز فرهنگ، اخلاق و منش شهرنشینی آنگونه که باید، بر شهرها حاکم نیست، اما نشانه‌های نو پدیدار شده و فصلی تازه را در مناسبات شهری نوید می‌دهند. بهار شهرنشینی دوره‌ی جدید از پایداری را در شهر تهران در پیش دارد. در زمانی که هنوز بسیاری از فعالیتها و برنامه ها، ادامه روند پر مخاطره پیشین است، امید فروکش کردن امواج این تنش‌ها زیر پوست شهر جوانه می‌زند. فشار تقاضاهای جدید این جامعه است که می تواند روند تغییر و تحولات شهری را به سمت پایداری تهران، و پایداری زندگی شهری در گوشه و کنار کشور هدایت کند. امروزه دیگر برای این جامعه، ساختن پل و بزرگراه و آسفالت معابر امتیاز نخواهد بود، و مدیران شهری را به ناگزیر متوجه کیفیت‌هایی خواهد کرد که نتیجه برنامه‌هایی سنجیده‌تر برای آینده شهر است: شهری خلاق و هوشمند که از جمله مشخصات شهرهای مدرن به حساب می‌آید.
از سوی دیگر نسل نو متقاضی ارتقای کیفیت زندگی شهری در تهران است؛ بدین سبب رفته رفته در برابر هر اقدامی که مقوم این کیفیت باشد آغوش باز خواهد کرد، و در برابر هر اقدامی که منجر به تضعیف این کیفیت شود خواهد ایستاد. بدین ترتیب، تقاضاهای این نسل از نوعی خواهد بود که سرنوشت امیدوارانه‌تری را برای تهران رقم خواهد زد.
انجمن دوستداران تهران که به سبب ضرورت‌های تاریخی، فرهنگی و نیاز نسل نو به کمک تجربه‌های با ارزش نسل پیشین به وجود آمده است، تلاش دارد تا واپسین زمان ممکن، شهروندان تهرانی را به زندگی بهتر امیدوار کرده و همواره از دوستی، مهربانی، همدلی، مراقبت، رشد، شکوفایی، برخورداری و ارتقاء جایگاه شهروندی سخن بگوید و مدافع حقوق شهروندی آنها باشد.
ما معتقدیم تهران در چند ویژگی باید تقویت شود تا به جایگاه شایسته‌اش به عنوان الگوی دیگر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان دست یابد. مهمترینِ این ویژگی‌ها عبارتند از: همبستگی و وفاق ملي، مشارکت اجتماعی، گردشگري شهری و فرهنگی، مبادلات فرهنگي و هنري، جايگاه و نقش مديريت شهري در توسعه فرهنگی و اجتماعی پایتخت، رونق اقتصاد شهری، شفافیت عملکرد مدیریت شهری و افزايش دسترسي مردم به خدمات اجتماعی، شهری، هازیست محیطی و رفاهی.
امیدواریم با همت و تلاش همگان، تهران در سال جدید و قرن جدید به چنین جایگاه ارجمندی برسد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =