آخرین قوانین معافیت تحصیلی دانشجویان

معافیت تحصیلی دانشجویان

1- دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تایید آن وزارت و دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی با غیردولتی داخلی و خارجی مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت و طلاب حوزه های علمیه که در حین تخصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می رسند، تا زمانی که از معافیت تحصیلی به ره مند می باشند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.

2- حداکثر مدت معافیت تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی دانشگاهی برابر جدول زیر می باشد.

مقطع

کاردانی

کارشناسی ناپیوسته

کارشناسی ارشد ناپیوسته

کارشناسی پیوسته

کارشناسی ارشد پیوسته

دکتر پزشکی پیوسته

دکتری تخصصی

حداکثر مدت مجاز برای تحصیل (سال)

2.5

3

3

5

6

8

6

در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص دانشگاه های مربوط، حداکثر یک سال به مدت فوق اضافه می شود.

3- مشمولان فارغ التحصیل مقاطع دانشگاهی در صورتی که تحصیلات خود را در سنوات مجاز به اتمام رسانده و حداکثر ظرف مدت یک سال پس از فراغت از تحصیل، در مقطع بالاتر پذیرفته شوند، می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند.

4- تحصیل در دوره های فراگیر، بین الملل، پودمانی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون آن دوره ها توسط واحد دانشگاه مجری، در صورت تصویب شورای گسترش آموزش عالی بلامانع و در شمول معافیت تحصیلی قرار می گیرد.

5- تاریخ پذیرفته شدن در دانشگاه: در صورتی که از طریق آزمون سراسری باشد، زمان اعلام قطعی نتایج و در مواردی که بدون آزمون سراسری پذیرش صورت گیرد ملاک صدور معافیت تحصیلی و لحاظ سنوات تحصیلی تاریخ ثبتنام می باشد.

6- فارغ التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری پیوسته و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی نبوده و همچنین مشمولان مجاز به تحصیل مجدد در مقاطعی که قبلا از آن فارغ التحصیل شده اند، نمی باشند.

7- تحصیل فارغ التحصیلان مقاطع دکتری پزشکی در دوره تخصصی پزشکی، بشرط عدم ورود به غیبت بلامانع می باشد.

فرآیند صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان

1– مراجعه دانشجو به دانشگاه مربوط به همراه اصل گواهی فراغت از تحصیل مقطع قبلی جهت دریافت برگ درخواست معافیت تحصیلی مقطع جدید ممهور به مهر دانشگاه.

2- ارائه برگ تمکمیل شده درخواست معافیت تحصیلی به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی و یک قطعه عکس سیاه و سفید 4*3 تمام رخ و اصل گواهی فراغت از تحصیل مقطع قبل.

3- ثبت درخواست معافیت تحصیلی در سامانه وظیفه عمومی از سوی کاربر دفتر پلیس +10 و تایید موارد ثبت شده توسط مشمول.

4- صدور مجوز ثبت نام در دانشگاه از سوی دفتر پلیس +10 و ارائه آن به دانشجو.

5- بررسی مدارک و احراز شرایط ادامه تحصیل از سوی واحدهای وظیفه استان ها.

6- صدور معافیت تحصیلی و ارسال آن به دانشگاه مربوط از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا.

نکات مهم در خصوص ادامه تحصیل

– انتقال دانشجویان از دانشگاه به دانشگاه دیگر (بدون شرکت در آزمون مجدد) صرفا در همان مقطع اولیه مجاز بوده و مشمولانی که پس از تحصیل در ترم اول بصورت نیمه متمرکز از ترم دوم در دانشگاه دیگر قصد شروع به تحصیل را دارند، در صورت تغییر مقطع، انتقالی محسوب نشده و می بایست برابر ضوابط دانشجویان انصرافی با اخذ انصراف از دانشگاه اول با استفاده از حق یکلار انصراف در دانشگاه دوم ثبت نام نمایند.

تبصره: در شرایط مربوط به دانشجویان انتقالی، تغییر رشته بشرط آنکه دانشجو در مابقی سنوات رشته اولیه قادر به فراغت از تحصیل در رشته جدید باشد، بلامانع خواهد بود.

– در صورتی که دانشجو قبل از ثبت نام در دانشگاه در مراحل رسیدگی به معافیت پزشکی قرار داشته باشد به شرط آنکه واجد شرایط تحصیل باشد می تواند در طول تحصیل آن را پیگیری کرده و در صورت معافیت دائم کارت معافیت دریافت نمایند.

شرایط ادامه تحصیل دانشجویان انصرافی

1- مشمولانی که قبل از اتمام سنوات اولیه تحصیلی از ادامه تحصیل در دانشگاه انصراف می دهند چنانچه قبل از اعزام به خدمت حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ انصراف، در رشته یا دانشگاه دیگری پذیرفته شوند مجاز به تحصیل در مقطع و رشته جدید می باشند و پس از اعزام به خدمت به شرط نداشتن غیبت اولیه و پذیرش در مقطع کارشناسی یا بالاتر جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد. معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل (از دیپلم تا دکتری) فقط یک بار قابل تمدید است.

2- تحصیل دانشجویان انصرافی در مقاطع تحصیلی پایین تر امکان پذیر است.

3- ملاک یکبار انصراف از تاریخ 22/08/1390 به بعد بوده و کلیه افرادی که قبل از این تاریخ انصراف داده باشند جزء یکبار انصراف آنان محسوب نمی شود.

ضوابط تحصیلی دانشجویان انصرافی

1- دانشجویانی که پس از انصراف از تحصیل، به عنوان دارندگان مدرک معادل در مقطع پایین تر شناخته می شوند مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم نیستند. به جز افرادی که قبل از اتمام سنوات اولیه مدرک دریافتی انصراف داده باشند که در آنصورت بعنوان فارغ التحصیل در مقطع پایین تر شناخته می شوند.

2- دانشجویان اخراجی به هیچ هنوان مجاز به ادامه تحصیل تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم نمی باشند. (به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده اند.)

3- اعاده به تحصیل دانشجویان اخراجی و انصرافی به همان دانشگاه، همان مقطع و همان رشته که در حال تحصیل بوده اند، با داشتن شرابط زیر امکان پذیر می باشد:

  1. تاریخ اخراج یا انصراف قبل از اتمام سنوات اولیه تحصیلی بوده باشد.
  2. موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه با اعاده به تحصیل مشمول
  3. امکان فراغت از تحصیل در مدت باقیمانده سنوات اولیه و ارفاقه برای مشمول امکانپذیر باشد.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

1- دانش آموزان مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تایید آن وزارت که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می رسند، تا زمانی که از معافیت تحصیلی بهره مند باشند از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.

2- کلیه دانش آموزانی که هنگام ثبت نام به سن مشمولیت وارد شده اند می بایست قبل از ثبت نام در مدرسه، از سازمان وظیفه عمومی معافیت تحصیلی دریافت نمایند.

(ورود به سن مشمولیت: از اول ماه تولد در 18 سالگی – مثال: متولد 15/04/75، ورود به مشمولیت از 01/04/93)

3- نحوه صدور معافیت تحصیلی برای دانش آموزان:

دانش آموزانی که هنگام ثبت نام به سن مشمولیت وارد شده اند می بایست قبل از ثبت نام قطعی، برگ درخواست معافیت تحصیلی را که توسط مرکز آموزشی مربوطه تکمیل گردیده به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) ارائه و پس از اخذ معافیت تحصیلی برای ثبت نام قطعی به همان مرکز آموزشی مراجعه نمایند.

4- مشمولان دارای مدرک تحصیلی مجاز به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور نبوده، مگر آنکه مشمول قبل از ورود به سن مشمولیت از کشور خارج شده باشد و مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی را با داشتن معافیت تحصیلی، در خارج از کشور اخذ نموده باشد در این صورت تا پایان مقطع دکتری مجاز به ادامه تحصیل می باشند.

5- مشمولان دانش آموزی که از تاریخ صدور معافیت تحصیلی بدون عذر موجه ظرف مدت 3 ماه به واحد آموزشی مراجعه نکنند یا به تحصیل اشتغال نیابند، به عنوان منصرف از تحصیل محسوب و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

6- برابر تبصره (1) ماده (33) قانون خدمت وظیفه عمومی، حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش آموزان تا سن بیست سال تمام می باشد و مدت سنوات تحصیلی این قبیل دانش آموزان در صورتی که از مهر 91 در پایه تحصیلی دوم متوسطه به بالا به تحصیل اشتغال یافته باشند، برای مقطع دیپلم تا 22 سالگی و پیش دانشگاهی تا پایان 24 سالگی و برای دانش آموزانی که از مهر 91 در پایه اول متوسطه به تحصیل اشتغال یافته اند تا پایان 20 سالگی بلامانع است.

7- مشمولین دیپلم و پیش دانشگاهی که تحصیلات خود را در سنوات مجاز به اتمام رسانده و حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل، در یکی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور که مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت، پذیرفته شوند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. این معافیت برای هر مقطع فقط یک بار صادر می گردد.

8- دانش آموزانی که پس از ترک تحصیل و در مهلت یکساله معرفی قبل از از 20 سالگی تمام موفق به اخذ مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی بصورت داوطلب آزاد شده باشند در صورت پذیرش در دانشگاه به شرط عدم غیبت مجاز به ثبت نام بوده و از معافیت تحصیلی برخوردار می شوند. لیکن طبق ماده 13 آیین نامه اجرایی، چنانچه در مهلت معرفی بعد از اتمام 20 سالگی فارغ التحصیل گردند، مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نخواهند بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =