آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان/مواد آزمون و ظرفیت پذیرش

ثبت‌نام آزمون استعداد درخشان ورودی پایه‌های هفتم و دهم  از فردا (دوشنبه) آغاز می شود و براین اساس ضوابط ثبت‌نام، مواد آزمون و ظرفیت پذیرش مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت‌ نام آزمون مدارس استعداد درخشان ورودی پایه‌های هفتم و دهم  از روز دوشنبه (25 بهمن 95) آغاز می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت‌نام از طریق پایگاه اینترنتی ثبت‌نام به نشانی azmoon.medu.ir در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت و مشخصات و ظرفیت پذیرش مدارس استعدادهای درخشان قابل مشاهده است.

ثبت‌نام از روز دوشنبه 25 بهمن 95 آغاز می‌شود و تا روز سه‌شنبه سوم اسفند 95 ادامه دارد.کارت ورود به جلسه نیز یک هفته قبل از برگزاری آزمون از طریق پایگاه اینترنتی azmoon.medu.ir قابل دسترسی است. داوطلبان برای ثبت‌نام باید مبلغ 16 هزار و 500 تومان به صورت اینترنتی از طریق سامانه ثبت‌نام واریز کنند.

** زمان برگزاری آزمون

آزمون ورودی پایه هفتم دبیرستان‌های استعدادهای درخشان برای دانش آموزان داخل کشور ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 14 اردیبهشت 96 و آزمون ورودی پایه دهم دبیرستان‌های استعدادهای درخشان برای دانش‌آموزان داخل کشور ساعت 9 صبح روز جمعه 15 اردیبهشت 96 در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

ضوابط و شرایط ثبت‌نام در آزمون

* داشتن تابعیت ایرانی، ثبت‌نام اتباع غیرایرانی به موجب بخشنامه مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ممنوع است.

* کسب مقیاس خیلی خوب در تمام دروس یا کسب مقیاس خوب در حداکثر یک درس و خیلی خوب در سایر دروس در نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 94-95

** مواد امتحانی و ضریب سوالات آزمون

محتوای آزمون شامل دو دسته سوالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی است. 20 درصد نمره آزمون مربوط به سوالات استعداد تحلیلی و 80 درصد مربوط به سوالات استعداد تحصیلی است.

** منابع، تعداد و ضرایب سوالات آزمون ورودی پایه هفتم دوره اول متوسطه و مدت زمان پاسخگویی بدین شرح است:

15 سوال استعداد تحلیلی و مدت پاسخگویی 15 دقیقه

سوالات استعداد تحصیلی نیز بدین شرح است:

8 سوال با ضریب 2 مربوط به درس قرآن، تعلیمات دینی و اخلاق (آموزش قرآن و هدیه‌های آسمان).

10 سوال با ضریب 2 مربوط به درس فارسی(مهارت‌های خواندن و نوشتن).

7 سوال با ضریب یک مربوط به درس مطالعات اجتماعی.

5 سوال با ضریب یک مربوط به درس تفکر و پژوهش.

10 سوال با ضریب 2 مربوط به درس علوم تجربی.

15 سوال با ضریب 3 مربوط به درس ریاضی.

در مجموع 55 سوال برای سنجش استعداد تحصیلی دانش‌آموزان طراحی شده است که در مدت زمان 75 دقیقه باید به آنها پاسخ دهند همچنین حدود یک سوم سوالات درس‌های قرآن، فارسی، مطالعات اجتماعی، علوم تجربی و ریاضی از پایه پنجم ابتدایی سال تحصیلی 94-95 و دو سوم سوالات نیز از پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 95-96 طراحی می‌شود در ضمن سوالات درس تفکر و پژوهش از کتاب پایه ششم سال تحصیلی 95-96 طراحی خواهد شد.

سوالات استعداد تحلیلی به شیوه غیرکلامی و چهارگزینه‌ای به منظور ارزیابی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی و سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می‌شود طراحی این سوالات فقط مبتنی بر محتوای کتاب‌های درسی نخواهد بود.

سوالات استعداد تحصیلی به شیوه چهارگزینه‌ای در سطح محتوای کتاب‌های درسی با تاکید بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های دو یا چند ماده درسی در برخی سوالات طراحی خواهد شد.

** ضوابط ثبت‌نام در پایه دهم

* داشتن تابعیت ایرانی. داشتن حداقل معدل کل 19 پایه هشتم در خرداد سال تحصیلی 94-95.

** مواد امتحانی و ضریب سوالات آزمون

محتوای آزمون شامل دو دسته سوالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی است. 20 درصد نمره آزمون مربوط به سوالات استعداد تحلیلی و 80 درصد مربوط به سوالات استعداد تحصیلی است.

منابع، تعداد و ضرایب سوالات آزمون ورودی پایه دهم دوره دوم متوسطه و مدت زمان پاسخگویی بدین شرح است:

15 سوال استعداد تحلیلی و مدت پاسخگویی 15 دقیقه.

8 سوال با ضریب 2 از درس قرآن و معارف اسلامی (قرآن و پیام‌های آسمان).

15 سوال با ضریب 2 از درس زبان و ادبیات فارسی.

15 سوال با ضریب یک از درس مطالعات اجتماعی.

17 سوال با ضریب 2 از درس علوم تجربی.

20 سوال با ضریب 3 از درس ریاضی.

در مجموع 75 سوال برای سنجش استعداد تحصیلی دانش‌آموزان طراحی می‌شود که مدت زمان پاسخگویی 85 دقیقه است همچنین یک سوم سوالات هر ماده درسی از پایه هشتم سال تحصیلی 94-95 و حدود دو سوم سوالات نیز از پایه نهم سال تحصیلی 95-96 طراحی می‌شود.

** ظرفیت و ضوابط پذیرش دانش‌آموز

ظرفیت پذیرش دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان در هر شهرستان با در نظر گرفتن مناطق تحت پوشش براساس پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و با تایید مرکز ملی استعدادهای درخشان تعیین شده است که در هنگام ثبت‌نام از طریق سامانه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

هیچگونه افزایش در تعداد دبیرستان‌های دوره اول یا دوم استعدادهای درخشان یا افزایش در ظرفیت پذیرش آنها مجاز نیست.

پذیرش نهایی دانش‌آموزان در دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه برای رشته‌های تحصیلی علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی است همچنین تغییر رشته پذیرفته شدگان در دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه در سال اول پذیرش ممنوع است و در پایه‌های بعد علاوه بر دارا بودن شرایط و ضوابط تغییر رشته تحصیلی کسب کف امتیاز قبولی در رشته مورد نظر در آزمون ورودی آن دبیرستان الزامی است.

فهرست اسامی پذیرفته شدگان اوایل تیر ماه 96 اعلام می‌شود.همچنین به جز فهرست اصلی پذیرفته شدگان، فهرست ذخیره‌ای برای دبیرستان‌های دوره اول و دوم استعدادهای درخشان اعلام نخواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 8 =