طرح جریمه مشمولان غایب

۲ تا ۳ میلیون مشمول غایب سربازی در انتظار صدور گواهینامه

خبرگزاری خانه‌ ملت: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به جمعیت ۲تا۳ میلیونی که در انتظار صدور گواهینامه هستند، گفت: مجلس در صورت عدم کفایت نظرات مشورتی با اجا و ستاد کل طرح استفساریه‌ای را به صورت دو فوریت ارایه خواهند کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ ملت، در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا مبنی بر عدم تعیین تکلیف داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه از سوی مجلس، گفت: قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث در خصوص صدور گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت، کاملا روشن است منتهی ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح ابهاماتی را مطرح کردند.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه، برخوار در مجلس شورای اسلامی، افزود: ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح بر این باورند که موضوع مذکور با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی در تناقض است زیرا در این ماده آمده که کارت پایان خدمت برای صدور گواهینامه لازم است.
وی ادامه داد: ناجا و نیروهای مسلح در مدت اخیر نظریه مشورتی از مجلس جهت رفع ابهام قانونی خواستند، از این رو معاونت قوانین نیز پاسخ داده و تاکید کرده که قانون اخیر الذکر، قانون قبل را نسخ می‌کند بنابراین ابهامی وجود ندارد.
حاجی دلیگانی در توضیح ابهام دیگری که از سوی ناجا مطرح شده است، گفت: ناجا اذعان دارد که در قانون نیروی انتظامی آمده که نیروی انتظامی موظف به دستگیری مشمولان غایب و اعزام آنها به خدمت سربازی است، لذا برای شفافیت اجرای این وظیفه قانونی، تصویب قانون صدور گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت را مانع می‌دانند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عموما مشمولان غایب اقدام به اخذ گواهینامه می‌کنند، تصریح کرد: جهت رفع این ابهام در حال مذاکره با ناجا و ستاد کل نیروهای مسلح هستیم، در صورت عدم کفایت نظرات مشورتی با این دو مجموعه، طرح استفساریه‌ای را به صورت دو فوریتی ارایه خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه ۲ تا ۳۳ میلیون نفر مشومل غایب برای امرار معاش و جلوگیری از مشکلات و تخلفات رانندگی نیازمند اخذ گواهینامه هستند، افزود: با توجه به این جمعیت، مجلس قطعا این مشکل را به زودی حل و فصل خواهد کرد، کما اینکه ستاد کل نیروهای مسلح هم به دنبال رفع مشکل است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: در مورد تناقض قانون صدور گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت با قانون برنامه ششم توسعه به جهت تاکید این برنامه به صدور گواهینامه برای مشمولان غایب پس از خرید خدمت سربازی، هنوز موضوع یا ابهامی به مجلس ارایه نشده اما در مذاکرات با ناجا و نیروهای مصلح به این موضوع هم توجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در آخرین نشست خبری خود در خصوص سرانجام اجرایی شدن ماده قانونی اخیر و حذف شرط سربازی از اخذ گواهینامه، با تأکید مجدد بر متناقض بودن این ماده قانونی با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، مبنی بر اینکه « نیروی انتظامی موظف شده تا در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی نیز باید در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»، گفت: این مسئله دارای تناقضاتی است که مجلس شورای اسلامی باید آن را حل کند

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هشت =