جانبازی و ایثارگری

اگر پس از تصویب شورای‌ نگهبان اجرا نشد، به مجلس شکایت کنید

خبرگزاری میزان : عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم گفت: طرح تسهیلات برای فرزندان ایثارگران، نماینده دولت که ارتش بود،‌ نظرش را اعلام کرد. اما نمایندگان رای دادند و تصویب شد.
امید کریمی: حدود دو هفته پیش و در جریان آخرین مصوبات مجلس نهم که به بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور از جمله لایحه جامع ایثارگران مربوط بود و تمایندگان ماده الحاقی ۵ این لایحه را مصوب کردند.
این مصوبه درحالی بود که ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد چنین تغییراتی که منجر به تسهیلاتی برای معافیت های فرزندان ایثارگران می شود، بدون هماهنگی بوده است.
چند روز بعد، سردار صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد چنین تغییراتی درحال هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح است.
یکی از طراحان تسهیلات بیشتر سربازی برای فرزندان ایثارگران، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی،‌ نماینده مردم رشت است که در دوره دهم مجلس هم انتخاب شده است.
او که در دوره نهم سخنگوی فراکسیون ایثارگران مجلس بود، درباره این تغییرات به خبرانلاین گفت: در ارائه خدمات به ایثارگران عمدتا درصدهای بالاست. برآورد ما این بود که درحال حاضر قانون فعلی که برای درصد های بالای ایثارگران است، موجب شد تعداد کمی از ایثارگران و خانواده هایشان از این تسهیلات بهرمند شوند. برای اینکه ایثارگران بیشتری از این تسهیلات استفاده کنند، درصدها کاهش پیدا کرد.
ستاد کل می گوید تغییرات در معافیت های سربازی فرزندان ایثارگران، با هماهنگی آنها نبوده است. باید قبلا هماهنگی می شد؟
ما نیازی به هماهنگی نداریم. قانون را ما می نویسیم.
خب اگر هماهنگی نباشد، ممکن است اجرایی نشود.
قانونی که تصویب شود در مجلس و به تایید شورای نگهبان برسد،‌ هیچ کس نمی تواند اجرا نکند. ضمن اینکه اگر قانونی اجرا نشود، ساز و کار برخورد با متخلف وجود دارد.
در جلسه کمیسیون مشترک، مخالفتی با این طرج نشد؟
اینجوری نیست که هرچیزی ما تصویب کردیم، دولت موافق باشد. ما طرحی که می بریم در مجلس نماینده دولت با این طرح موافقت یا مخالفت می کند. درباره این طرج هم نماینده دولت که ارتش بود،‌ نظرش را اعلام کرد. اما نمایندگان رای دادند و تصویب شد.
نماینده دولت موافق این طرح بود؟
حضور ذهن ندارم که مخالفت کردند یا نه. اما طرح این موضوع در کمیسیون مشترک طرح و تصویب شد. داخل صحن مطرح شد و نمایندگان رای دادند و اکنون رفته برای تایید شورای نگهبان. شورای نگهبان این آینده جواب می دهد. اگر ایراداتی داشته باشد شورای نگهبان، آنها را برطرف می کنیم.
شورای نگهبان تایید می کند؟
احتمال اینکه رد شود به دلیل این است که معافیت سربازی با اختیارات رهبری است. البته در حین رای گیری یک نماینده تذکر مغایرت با قانون اساس داد.
چرا تصمیم گرفتید که تسهیلات سربازی فرزندان ایثارگران را افزایش دهید؟
چون در ارائه خدمات به ایثارگران عمدتا درصدهای بالاست. برآورد ما این بود که درحال حاضر قانون فعلی که برای درصد های بالای ایثارگران است، موجب شد تعداد کمی از ایثارگران و خانواده هایشان از این تسهیلات بهرمند شوند. برای اینکه ایثارگران بیشتری از این تسهیلات استفاده کنند، درصدها کاهش پیدا کرد.
با سردار کمالی درباره این موضوع که حرف می زدیم، می گفتند شاید اجرایی نشود. مانند قانون حقوق سربازان که باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق هم درجه ای کادری باشد. اما این اتفاق نیفتاده است.
بارها اتفاق افتاده که موضوعی را رییس مجلس می خواند و با مخالفت شدید دولت مواخه می شود، اما پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان، این قانون لازم الاجراست.
اما حقوق سربازان هم قانون است و اجرا نمی شود.
تاکنون کسی مستنداتی دراین باره به ما ارائه نکرده و شکایتی نبوده است. اگر کوچکترین شکایتی درباره حقوق به ما ارائه شود، حتما پیگیری می کنیم. هر موضوعی قانونی نصویب شده و دستگاه متولی اجرا نمی کند، مردم می توانند به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند.

5 پاسخ
  1. مجتبی بهرامی
    مجتبی بهرامی می گوید:

    بنام خداوند مهربان
    باعرض سلام وخسته نباشید
    خواهشا پیگیر این قانون باشید تا ما فرزندان جانبازان وایثارگران هم بهدحق وحقوقمون برسیم باتشکر

    پاسخ
  2. محمدرضا اسماعیلی
    محمدرضا اسماعیلی می گوید:

    چقدر باید صبر کنیم تا این قانون اجرا شود. بعد از مدت طولانی قانونی تصویب شد برای رزمندگانی که به جنگ رفتند. اون موقع کسی دنبال امتیاز و درصد نبود همه برای دفاع از کشور رفتند حداقل این قانون باعث میشه تا همه رزمنده ها از اجرای این قانون قطعا خوشحال بشن

    پاسخ
    • Admin
      Admin می گوید:

      سلام
      از تاریخ تصویب شورای نگهبان، حدود 3 ماه باید بگذرد تا نیروهای مسلح قانون را اجرا نماید. پس از آن و در صورت عدم اجرا می توان به مجلس شکایت کرد.

      پاسخ
  3. محمدرضا اسماعیلی
    محمدرضا اسماعیلی می گوید:

    اگر امکان دارد از شورای نگهبان خبری جدید تهیه کنید خیلیا منتظر اجرای این قانون هستند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =