وضعیت سنوات دانشجویان و حذف گرایش هسته‌ای در برخی رشته‌های کارشناسی

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به بحث سنوات دانشجویان و ابلاغ آیین نامه برای مقاطع کارشناسی تا دکتری توضیحاتی را در خصوص حذف گرایش هسته‌ای در برخی رشته‌های کارشناسی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت رشته محل‌های دانشگاه آزاد، اظهار کرد: تقریباً تمام رشته‌ها بررسی شده و نتیجه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و آمار اینکه کدام رشته‌ها مجوز دارند یا خیر، گسترده است و باید آن را از دانشگاه آزاد بپرسید چرا که نتایج بررسی‌ها به دانشگاه آزاد ابلاغ شده است.

وی در خصوص رتبه بندی دانشگاه‌ها دولتی، گفت: در فاز نخست این برنامه اردیبهشت سال گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و در فاز اول براساس بازخوردی که در دانشگاه‌ها به ما رسید فاز دوم را در سال آینده اجرا خواهیم کرد و پیش بینی این است تا پایان امسال مرحله نخست فصل بندی دانشگاه‌ها انجام شود و این موضوع سطح بندی است نه رتبه بندی.

معاون آموزشی وزارت علوم در رابطه با ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، گفت: این موضوع در دست بررسی است و اینکه به طور قطعی بگوییم این ادغام انجام می‌شود یا خیر، جای تأمل دارد و در زمان مقتضی باید بر روی آن کار شود و اگر از نظر کارشناسی به نتایج منطقی رسیدیم ممکن است این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و ادغام به طور جدی مطرح نیست.

شریعتی نیاسر در خصوص سنوات دانشجویان مطرح کرد: آیین نامه‌های آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سال گذشته تا هم اکنون در سه نوبت برای هر سه مقطع به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی بیان کرد:آنچه در مقطع کارشناسی ارشد ابلاغ شده منحصراً برای دانشجویان سال 94 به بعد است و آنچه برای دکتری ابلاغ شده منحصراً برای ورودی‌های سال 95 به بعد است و عطف به ماسبق نمی‌شود بنابراین دانشگاه‌ها موظفند براساس این آیین نامه‌ها برنامه‌های خود را برای مقاطع فوق لیسانس و دکتری ترسیم کنند و ضوابط مربوط به دانشجویان را برای ورودی‌های خود متناسب با این آیین نامه اعمال کنند. بنابراین به طور طبیعی مشکل دانشجویان نیز حل می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: دانشجویانی که ورودی‌های قبل از این آیین نامه هستند ضوابط گذشته برای آنها حاکم است.

شریعتی نیاسر در خصوص حذف گرایش هسته‌ای، تصریح کرد: حذف گرایش‌ها منحصر به بحث هسته‌ای نیست. گرایش‌هایی در بسیاری از رشته‌ها در مقطع کارشناسی حذف شده و این مورد درخواست و نیاز اساتید و صاحب نظران متخصص حوزه‌های مختلف بود.

وی بیان کرد: این موضوع عمدتاً در جهت کمک به دانش آموختگان و همراه بودن علم و آموزش در عرصه جهانی است.

معاون آموزشی وزارت علوم مطرح کرد: دانشجویان اغلب این مشکل را داشتند که هنگام فارغ التحصیلی در مدرکشان گرایش خاص درج می‌شد بنابراین در بازار کار با مشکل مواجه می‌شدند. اما هنگامی که رشته عام باشد هر نهادی که مراجعه کنند متناسب با آنچه که آموخته‌اند، درج می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − یک =