نظرات نمایندگان مجلس درباره اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت

خبرگزاری خانه‌ملت : نمایندگان مردم در خانه‌ملت بر اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت به دلیل رفع ابهامات مورد نظر ناجا تاکید دارند.
خبرگزاری خانه‌ملت گروه اجتماعی؛ صدور گواهینامه به عنوان شرط لازم رانندگی دارای شروطی است اما در سال‌های گذشته با اصلاح برخی از قوانین این شرایط تغییر کرد اما به بهانه وجود ابهامات قانونی تاکنون اجرایی نشده است.
نمایندگان در آذرماه سال ۹۴ در جریان الحاق یک تبصره به ماده ۵۵۵ «قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» مصوب کردند که صدور گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت سربازی و معافیت نیست. اما با گذشت ۱۷ ماه از زمان تصویب هنوز اجرایی نشده است.
سردار تقی مهری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در آخرین نشست خبری خود در خصوص سرانجام اجرایی شدن ماده قانونی اخیر و حذف شرط سربازی از اخذ گواهینامه، با تأکید مجدد بر متناقض بودن این ماده قانونی با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، مبنی بر اینکه « نیروی انتظامی موظف شده تا در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی نیز باید در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»، گفت: این مسئله دارای تناقضاتی است که مجلس شورای اسلامی باید آن را حل کند.
این در حالی است که الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس تاکید دارد که معاونت قوانین مجلس در راستای رفع ابهام استفساریه قانونی را به ستاد کل نیروهای مسلح ارایه کرده است بنابراین برای اخذ گواهینامه نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست.
حسینی شاهرودی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است: ناجا باید قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت که مورد تایید شورای نگهبان هم بوده، را اجرایی کند. علاوه بر این فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم با انتقاد از برخورد پلیسی ناجا، گفت: قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت مغایرت قانونی ندارد.
عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم تاکید بر اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت، دارد زیرا معتقد است که هدف از این اقدام کاهش تصادفات بوده است.
حضرتی: رفع ابهام قانونی اخذ گواهینامه برای غایبان سربازی؛گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت صادر می‌شود
الیاس حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر عدم تعیین تکلیف داشتن یا نداشتن کارت پایان خدت برای اخذ گواهینامه از سوی مجلس، گفت: دریافت گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت قانونی بود که به دلیل مغایرت‌های با قوانین قبل اجرا نشد، در حقیقت طبق قانون قبل مشمولان غایب سربازی با مراجعه جهت اخذ گواهینامه دستگیر و به مراجع ذی‌ربط تحویل داده می‌شدند یعنی به این افراد نه تنها گواهینامه داده نمی‌شد بلکه آنها را دستگیر و راهی خدمت سربازی می‌کردند اما در قانون جدید هیچ منعی برای اخذ گواهینامه در نظر گرفته نشده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به مشکلات مذکور ستاد کل نیروهای مسلح از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی درخواست استفساریه‌ای کرده بنابراین بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت قوانین مجلس پاسخ شفاف و روشن این سوال حدود دو ماه پیش داده شد.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: به موجب استفساریه این قانون، قانون جدید اخذ گواهینامه اهم بر قانون قبل است و باید این قانون یعنی اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت برای اجرا در دستور کار قرار گیرد.
حسینی: ناجا ملزم به اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت است
سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا مبنی بر عدم تعیین تکلیف داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه از سوی مجلس، گفت: همه دستگاه‌ها از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی نمی‌توانند از اجرای مصوبات قانونی مجلس سرباز زنند، زیرا این ماده قانونی ذیل قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث در مجلس بررسی و به تصویب رسیده است.
نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ناجا ملزم به اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت یا معافیت است، تصریح کرد: متاسفانه عدم داشتن گواهینامه به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت تبعات مادی و معنوی سویی به جا گذاشته است، به نوعی که خانواده‌های بسیاری را دچار مشکل ساخته است.
وی با بیان اینکه مجلس جهت رفع مشکلات رانندگی اقدام به تصویب این ماده کرده است، افزود:  طبیعتا ناجا اگر مخالفتی دارد باید از طریق دولت لایحه جدید ارایه کند تا بتوان این مصوبه را ملغی کند.
حسینی شاهرودی در واکنش به دلایل مخالفت ناجا مبنی بر تناقض این ماده قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث با با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، مبنی بر اینکه « نیروی انتظامی موظف شده تا در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی نیز باید در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»، گفت: ارتباط و تناقضی بین این دو ماده وجود ندارد کما اینکه در صورت وجود تناقض قطعا شورای نگهبان این ماده را تایید نمی‌کرد، بنابراین بهتر است ناجا این قانون را اجرایی کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در شرایطی که ناجا قانع نشود باید درخواست استفساریه دهد، که به نظر می‌رسد معاونت قوانین این اقدام را نیز انجام داده است، در حقیقت ناجا باید به قانونی که مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان بوده، تمکین کند.
فلاحت‌پیشه: انتقاد از برخورد پلیسی ناجا با افراد جهت اخذ گواهینامه
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا مبنی بر عدم تعیین تکلیف داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه از سوی مجلس، گفت: متاسفانه پلیس راهور ناجا با سخت‌گیری‌های مذکور تنها موجب آزار و اذیت جوانان شده است، تفسیر سخت‌گیرانه از قانون راحت است اما واقعیت این است که هیچ منع قانونی برای اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت وجود ندارد.
حشمت الله فلاحت پیشه
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخورد پلیسی ناجا با جوانان در این مورد سبب افزایش نارضایتی‌ها شده است، در واقع ناجا باید تفسیر منطقی از قانون به نفع مردم داشته باشد نه آنکه تفسیر با نگاه توام با قدرت داشته باشند.
وی افزود: به طور حتم مجلس برخورد جدی با این موضوع خواهد داشت زیرا در زمینه‌های مختلف تلاش شده تا علاوه بر حمایت از ناجا، شرایط برای مردم هم تسهیل شود اما هم‌‌اکنون با عدم اجرای قانون اخذ گواهینامه، تنها ایجاد مانع کرده است.
فلاحت پیشه در واکنش به دلایل مخالفت ناجا مبنی بر تناقض این ماده قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث با با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، مبنی بر اینکه « نیروی انتظامی موظف شده تا در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی نیز باید در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»، گفت: این قانون برای رفع مشکل شکل گرفته و هیچ تناقضی با موارد مطرح ندارد، ناجا برای عدم اجرای قانون نیازی به یافتن مغایرت قانونی ندارد زیرا که مغایرتی وجود ندارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ذیل قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث به موضوع اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت پرداخته شده که حتما از سوی پلیس راهور ناجا باید اجرایی شود.
عزیزی: ناجا سازوکار شناسایی مشمولان غایب را تغییر دهد
عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به اظهارات رئیس پلیس راهور ناجا مبنی بر عدم تعیین تکلیف داشتن یا نداشتن کارت پایان خدمت برای اخذ گواهینامه از سوی مجلس، گفت: هنگامی که مجلس قانونی را تصویب و شورای نگهبان هم آن تایید کرده است، همه دستگاه‌ها از جمله ناجا مکلف به اجرا آن هستند، کما اینکه امکان اعتراض به قوانین را هم ندارند.
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس در صورت عدم اجرای قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت، مسئولان ناجا را برای ارایه توضیحات دعوت خواهد کرد.
وی در پاسخ به دلایل مخالفت ناجا مبنی بر تناقض این ماده قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث با با ماده ۵۸ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی، مبنی بر اینکه « نیروی انتظامی موظف شده تا در خصوص شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب اقدام کند و دستگاه‌های اجرایی اعم از دولتی و خصوصی نیز باید در این خصوص همکاری‌های لازم را به عمل آورند.»، تاکید کرد: برای شناسایی، تعقیب و دستگیری مشمولان غایب می‌توانند از راه‌های دیگر استفاده کنند، در حقیقت اخذ گواهینامه نمی‌تواند تنها راه شناسایی این افراد باشد.
عزیزی در توضیح ماده قانونی مصوب مجلس، گفت: متاسفانه افراد بسیاری به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی امکان اخذ گواهینامه رانندگی هم نداشتند لذا این مسئله زمینه بروز تصادفات بسیاری شده است، این افراد حتی امکان بیمه کردن خوردوی خود را نداشتند، بنابراین مجلس برای رفع مشکلات در جریان بررسی و تصویب قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث اقدام به تصویب قانون اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت کرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نداشتن گواهینامه افرادی که به راحتی در خیابان‌ها رانندگی می‌کردند، مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها به وجود آورده بود، لذا ملاک اخذ گواهینامه نباید دریافت کارت پایان خدمت باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =