نظارت بر فعالیت آموزشگاه‌های زبان و رتبه‌بندی آنها

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت:‌توجه به مراکز آموزش زبان خارجه و آموزشگاه‌‌های علمی ورتبه بندی آموزشگاه‌های زبان از برنامه‌های مدنظر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرضیه گرد در جلسه ارائه گزارش عملکرد سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده در حضور وزیر آموزش وپرورش اظهار کرد: استفاده از مشارکت مردم، برخورداری از دانش پیشرفته منابع انسانی کشور و رسیدن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی کشور از رویکردهای جدی این سازمان است.

وی از تدوین برنامه‌های سازمان برمبنای اسناد بالادستی از آغاز به کار دولت یازدهم خبر داد و افزود: توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تأمین شرایط و فعال‌سازی همه امکانات و منابع انسانی و علمی کشور به منظور کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در امورآموزشی مبنای اقدامات آموزش وپرورش درحوزه سازمان مدارس غیردولتی بوده است.

گرد به مبانی نظری سند تحول بنیادین و جایگاه مشارکت‌های مردمی اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به گزارش و نقطه نظرات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه آموزش‌های آزاد یا گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص عملکرد سازمان در سال89 و فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی با پیگیری اصلاح قانون مدارس غیردولتی و قانون شوراهای آموزش وپرورش و اصلاح ساختار و تشکیلات سازمان که در دست اقدام است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه جهت‌گیری‌های فرهنگی برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی متناسب با برنامه درسی ملی اتخاذ شده است،خاطرنشان کرد: رتبه بندی آموزشگاه‌های زبان، مدارس آموزش از راه دور، مراکز غیردولتی و آموزشگاه‌های علمی آزاد، بررسی آیین نامه تأسیس آموزشگاه‌های علمی آزاد، رتبه‌بندی مدارس غیردولتی، سنجش عملکرد مدارس آموزش متوسطه نظری غیردولتی از منظر شاخص‌های درون داد، برون داد و پیامدی، طراحی معیارهای ارزیابی جامع با رویکرد خودارزیابی، کیفیت بخشی آموزش وپرورش مدارس و مراکز غیردولتی با رویکرد توانمندسازی نیروی انسانی و آسیب‌شناسی نظام تعیین شهریه و ارائه مبانی نظری و طراحی الگوی مناسب تعیین شهریه مدارس و مراکز غیردولتی، از اقدامات سازمان مدارس غیردولتی برای همسوکردن برنامه‌های آموزش وپرورش با مراکز آموزشی آزاد انجام شده است.

وی از تلاش آموزش وپرورش برای رفع دغدغه‌ها موجود در ارتباط با تأمین منابع درآمدی با طرح پژوهشی خبر داد و گفت: استفاده از راهکارهای افزایش منابع درآمدی آموزش وپرورش، بررسی روش‌های تحقق درآمدهای مصرح در قانون شوراهای آموزش وپرورش، بررسی روش‌های کیفیت بخشی شوراهای آموزش وپرورش و بررسی منابع نظری وعملیاتی توسعه مشارکت در آموزش وپرورش در ابعاد مختلف بخشی از راهکارهای انجام شده آموزش وپرورش در سه سال فعالیت در دولت تدبیر وامید است.

گرد با اشاره به اجرای 12 طرح پژوهشی درخصوص مأموریت‌های سازمان مدارس غیردولتی اظهارکرد: تدوین برنامه‌ها در چارچوب اسناد بالادستی، سیاست‌های مقام معظم رهبری و سند تحول و نقشه راه و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش و ضوابط و مقررات ابلاغی و قانون تأسیس مدارس غیردولتی و قانون شوراهای آموزش وپرورش، طرح برنامه‌ها در کمیته هماهنگی و تلفیق برنامه‌ها و بارگذاری آن در سازمانه برنامه‌ریزی از مهم ترین طرح‌های پژوهشی است.

وی از تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای پیاده سازی و بومی‌سازی پژوهش‌های انجام شده در سازمان مبتنی بر برنامه‌های راهبردی آموزش وپرورش خبر داد و گفت: در اولین قدم، جذب منابع مالی بیشتر و کاهش بارمالی دولت، افزایش فضای آموزشی و به عبارتی توسعه کمی آموزش وپرورش، افزایش مشارکت اولیا در آموزش وپرورش، کاهش تراکم کلاس‌ها و چندنوبته بودن مدارس، ایجاد فضای رقابتی بین مدارس، افزایش اختیارات مدیران، ایجاد اشتغال برای کادر مجری آموزشی و نیروهای آزاد تحصیل‌کرده و با انگیزه بخشی از این برنامه‌ها بود که باید بابررسی نقاط ضعف به ویژه در حوزه استانداردسازی فضا، تعیین شهریه مناسب، شفاف سازی عملکرد مدارس اقدام به تهیه برنامه‌های منسجم و اجرایی قوی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: توجه به مراکز آموزش زبان خارجه و آموزشگاه‌‌های علمی و تشکیل شورای مؤسسان استانی یا کشوری و به‌کارگیری توانمندی همه مؤسسان به عنوان بازوان نظارتی و کیفیت بخشی از جمله برنامه‌های این سازمان بود که اهمیت خاصی دارد و امروز خود به عنوان ناظران در کنار تیم‌های نظارتی نسبت به رفع مشکلات مدارس و مراکز همراه وزارتخانه عمل می‌کنند.

گرد تأسیس مدارس هیئت امنایی را از امور لازم در سند تحول بنیادین خواند و تصریح کرد: هدف این مدارس که فراهم‌سازی بستر همفکری و مشارکت همه جانبه اولیا و استفاده از توان جمعی در اداره مدارس و ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌های مدرسه و نهادینه کردن فرهنگ دراین راستا تلاش‌های مؤثری در افزایش کیفیت این مدارس صورت گرفت.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =