لغو قانون ایثارگران برای سربازی

شورای نگهبان مانع تسهیلات بیشتر به ایثارگران شد!

ارسال شده از جمعی از فرزندان ایثارگران:
شورای نگهبان مانع تسهیلات بیشتر به ایثارگران و توجه به سیاست های ابلاغی رهبری شد!

پس از مخالفت شورای نگهبان و استرداد لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اقدام به بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه مذکور کرد. آن طور که علی لاریجانی رئیس مجلس گفته شورای نگهبان با محتوای لایحه و موارد الحاقی مجلس مخالفت نداشته بلکه تعدد مصوبات مجلس و تغییر حجم لایحه دولت را مناسب ندانسته بود. در همین راستا مفتح سخنگوی کمیسیون اعلام کرد که کمیسیون برنامه موارد الحاقی را در حضور نماینده شورای نگهبان بررسی و این موارد را یا با یکدیگر ادغام کرده یا در صورت وجود قانون قبلی حذف کرده است.
اما در جریان بررسی این لایحه در صحن علنی بسیاری از نمایندگان و مردم که منتظر تصویب این لایحه و تسهیلات پیش بینی شده برای ایثارگران، به یکباره دچار بهت و حیرت شدند. بسیاری از تسهیلات پیش بینی شده در مصوبات قبلی حذف گردیده بود!
به ویژه معافیت فرزندان ایثاگران که طبق مصوبه قبلی هدف از آن برقراری عدالت در بهره مندی ایثارگران با سابقه جبهه، اسارت و درصد جانبازی کمتر از قانون فعلی از مزایای معافیت فرزندان خود بود.
پس از اعتراض های گسترده جامعه ایثارگران، یکی از نمایندگان اعلام کرد که عضو شورای نگهبان تسهیلات مذکور و معافیت سربازی فرزندان ایثارگران را مغایر اصل 110 قانون اساسی دانسته است. در حالی که قبلا شورای نگهبان هیچ گونه مخالفتی نداشته است.
اصل 110 قانون اساسی شامل اختیارات رهبری می باشد که در آن صرفا به بیان کلیات پرداخته شده است و به جزئیات مسائل اشاره نشده است.
بنظر می رسد شورای نگهبان در خصوص تسهیلات و معافیت های مذکور تفسیر صحیحی نداشته است. چرا که تا به حال رهبری هیچ گاه مخالفتی با این تسهیلات نداشته اند.
بعلاوه، شورای نگهبان از این موضوع غافل بوده است که یکی از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای برنامه ششم توسعه اولویت دادن به ایثارگران انقلاب اسلامی در تسهیلات مالی، فرصت‌ها، امکانات و مسؤولیت‌های دولتی در صحنه‌های مختلف بوده است و مصوبه مجلس در مورد معافیت فرزندان ایثاگران نیز در همین راستا بود تا بخشی از مشکلات و دغدغه های ایثارگران و خانواده های آنها کاهش پیدا کند. بنظر می رسد شورای نگهبان توجهی به این موضوع نداشته و کمیسیون برنامه را مجبور به حذف تسهیلات معافیت نموده است.
از طرف دیگر براساس قانون اساسی، وضع و تغییر قوانین جزو اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامى است و در این مورد نیز نمایندگان مجلس براساس فهم و درک خود از مشکلات زندگی ایثارگران اقدام به تصویب تسهیلات کرده اند. قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز تغییر معافیت ایثارگری را منوط به قانون وظیفه عمومی و اصلاحات آن و تدابیر معظم له دانسته است. در این مورد نیز مجلس بر اساس وظایف خود اقدام به اصلاح قانون موجود وظیفه عمومی نموده است.

مقام معظم رهبری همواره مجلس شورای اسلامی را در راس امور دانسته اند و به تصمیمات نمایندگان ارج نهاده اند. بویژه از اقدامات انقلابی در رابطه با ایثارگران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی حمایت های بی دریغ داشته اند.

امید است فقها و حقوق دانان آن شورا قبل از تصویب لایحه مذکور بازنگری جدی در تصمیم خود داشته باشند.

لغو قانون ایثارگران برای سربازی

لغو قانون ایثارگران برای سربازی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 5 =