رفع اشکالات و تغییراتی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: در شیوه نامه هدایت تحصیلی اشکالات سال گذشته را رفع کردیم و آگاه سازی دانش‌آموزان و پاسخ‌دهی حداکثری به دانش‌آموزان مدنظر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی فیض در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی اظهار کرد: 8 اسفند بهانه‌ای برای پرداختن به مسائل تربیتی در آموزش و پرورش است. در سند تحول بنیادین، تربیت به عنوان هدف اصلی مطرح است و به دو صورت دنبال می شود، نخست طراحی فعالیت‌های اختصاصی و دوم تربیت از طریق متون آموزشی.

وی افزود: تربیت و پرورش باطن فعالیت‌ها در مدارس بوده و دارای اهمیت بسیاری است و باید به دو مقوله آموزش و پرورش به صورت جدی توجه شود بنابراین انتظاری که از بدنه آموزش و پرورش وجود دارد این است که هرکدام سهم خود را در تربیت ایفا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اهداف معلمان، محتوای کتاب‌های درسی و ساخت و ساز مدارس باید با نگاه تربیتی باشد و این مسئله همان هدف و سیاست وزیر آموزش و پرورش است، وی تاکید دارد که اگر برنامه‌ها فقط جنبه فیزیکی و آموزشی صرف را دنبال کنند باید مورد بازنگری قرار بگیرند و نگاه تربیتی بر همه فعالیت‌های آموزش و پرورش حاکم باشد.

وی به تشکیل کارگروه تربیت در سند تحول بنیادین اشاره کرد و ادامه داد: نگاشت ساختاری سند، هدف این کارگروه است و باید مشخص شود  وظایف هر کدام از معاونت‌ها چیست  استخراج ماموریت‌های تربیتی از متن سند وظیفه کارگروه است و امیدوارم در اوایل سال 96 نتایج آن عرضه و مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: مدرسه محوری و تفویض برخی اختیارات به سطوح پایین‌تر باید مورد توجه باشد و کارگروهی نیز در این رابطه تشکیل شده است و امیدواریم سال آینده تفویض اختیارات به مدارس را داشته باشیم. بازنگری در ساختار نیروی انسانی مدارس با رویکرد تربیتی در دستور کار شورای معاونین آموزش‌وپرورش قرار گرفته است همچنین ساختار مدیریتی مدارس باید  مورد تجدیدنظر قرار بگیرد و اگر کم و کاستی وجود دارد اصلاح شود.

** وضعیت انتخاب رشته تحصیلی در سال تحصیلی جاری

فیض با اشاره به جزییات شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی افزود: قرار بود شیوه‌نامه هدایت تحصیلی در ابتدای امسال تدوین شود که به تاخیر افتاد و در دوره جدید انجام شد و در آستانه ابلاغ از سوی وزیر آموزش و پرورش است. دانش آموز باید از ابتدای ورود به مدرسه دارای پرونده هدایت تحصیلی باشد  اما شیوه نامه فعلی معطوف به پایه نهم است که دانش آموز می‌خواهد وارد رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی شود. سعی کردیم اشکالات سال گذشته را رفع کنیم و  قرار است انتخاب دانش‌آموز انتخاب آگاهانه ، آزادانه و مدیریت شده  باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید سعی کنیم ذهن دانش‌آموز را با انواع رشته‌ها و پیامدهای انتخاب هرکدام آشنا شود اما متاسفانه در برخی استان‌ها، انتخاب رشته‌ها تراکمی بود در برخی استان‌ها 60 درصد دانش آموزان داوطلب رشته تجربی می‌شوند که در آینده بحران ساز می‌شود بنابراین در گام اول آشنایی و آگاهی‌دهی دانش‌آموزان را مدنظر داریم و پاسخ‌دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز در انتخاب رشته سیاست دومی است که دنبال می‌کنیم.  در سال گذشته ظرفیت‌سازی بر اساس الگوی توسعه متوازن بود، اما امسال پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز است.

وی با بیان اینکه تغییر دیگر شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی این است که امسال دو فرم را به دانش آموز می‌دیم اظهار کرد: فرم اول، فرم هدایت تحصیلی توصیه‌ای است و 12 رشته به دانش‌آموز توصیه می‌شود که ملاک‌‌های مختلف سابقه تحصیلی و نظر مشاور و معلم را دارد. فرم دوم فرم اولویت ثبت‌نام دانش‌آموز است و وضعیت او را در قیاس با سایر دانش آموزان مشخص می‌کند. به عنوان مثال اگر 200 نفر داوطلب رشته تجربی باشند و 100 نفر ظرفیت داشته باشیم، 100 نفر اول که امتیاز بالاتری دارند در اولویت قرار می‌گیرند. درواقع به دانش آموزان انفرادی نگاه نمی‌کنیم و گروه اولویتی داریم و دانش آموزان نمی‌توانند با استفاده از روابط شخصی در مدارس و رشته‌ها ثبت نام کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مبنای احتساب سوابق،  سوابق تحصیلی تحصیلی پایه هفتم، هشتم و نهم و نمرات امتحانات هماهنگ است. سال آینده ضوابط احتساب سوابق تحصیلی کمی سخت‌گیرانه تر برای ورود به رشته‌هاست به عنوان مثال برای رشته ریاضی، باید میانگین نمرات سه ساله آنها حداقل 14 باشد.

فیض با اشاره به کاهش ظرفیت پذیرش در مدارس سمپاد که روز گذشته در شورای مدیران به تصویب رسید، گفت: مدارس استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته رشد نامتوازن داشته‌اند.  اما این احتمال که ممکن است عده‌ای از دانش آموزان در روند هدایت تحصیلی به سمت مدارس غیردولتی بروند سیاست از پیش تعیین شده شیوه نامه جدید نبوده و ممکن است یک پیامد طبیعی باشد که مشکلی ایجاد نمی‌کند و مدارس غیردولتی هم از مجموعه خود آموزش و پرورش هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره سلیقه‌ای عمل کردن برخی استان‌ها در امر هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: به علت اعلام نشدن اولویت‌ها در برخی استان‌ها سلیقه‌ای عمل شد. امسال اولویت‌ها بر اساس محاسبات کامپیوتری انجام و دیگر سلیقه‌ای نخواهد بود. علاوه براین محدودیت ثبت‌نام بر اساس محدوده جغرافیایی برای پایه دهم در شرایط خاص برداشته می‌شود و برخی دانش‌آموزان می‌توانند در مدارس مناطق دیگر ثبت نام کنند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =