سردار کمالی

توضیحات سردار کمالی درباره تغییر و بهبود سربازی

خبرگزاری ایسنا : به دنبال انتشار برخی اخبار درباره احتمال تغییر در خدمت سربازی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز توضیحاتی را درباره روند بهبود کیفیت خدمت سربازی ارائه کرد.
سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خبرهایی مبنی بر تغییراتی که در شرایط و قوانین سربازی در پی تغییرات ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده است، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از نیروی انسانی نیروهای مسلح را کارکنان وظیفه تشکیل می‌شوند و طبیعی است که بخشی از وظایف و مسئولیت‌ها در نیروهای مسلح نیز بر عهده کارکنان وظیفه است لذا سربازان یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح و بنیه دفاعی کشور محسوب می‌شوند.
کمالی ادامه داد: در همین راستا هر تغییری که در وضعیت سربازی اتخاذ می‌شود باید با هماهنگی نیروهای مسلح انجام شود و پارامترهای مختلفی در تصمیم‌گیری درباره آن دخیل است.
رییس اداره سرمایه انسانی سرباز با تأکید بر اینکه انتخاب مدلی مناسب برای تأمین نیروهای مسلح و همچنین مدل‌هایی برای سربازی یک مسئله نظامی و امنیتی است، گفت: در همین راستا تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع نیز نیازمند تخصص، توان علمی و از همه مهمتر اطلاع از وضعیت دفاعی و امنیتی کشور در تمام ابعاد است و بدیهی است که بدون اطلاع از این موارد یا ناقص بودن اطلاعات در این حوزه نمی‌توان در مورد تأمین نیروهای مسلح مدل سربازی و… اظهار نظر کرد.
بهبود وضعیت سربازی همواره در دستور کار ستاد کل نیروهای مسلح است
کمالی درباره اینکه ستاد کل نیروهای مسلح تاکنون چه اقداماتی برای بهبود وضعیت خدمت سربازی انجام داده است، اظهار کرد: بهبود و بهسازی خدمت سربازی در چارچوب خدمت وظیفه عمومی بوده و اتفاقا رسیدگی و توجه به این موضوع جزو برنامه‌های مستمر نیروهای مسلح است که در چند سال اخیر نیز اتفاقات خوبی در این رابطه رخ داده است.
وی ادامه داد: طرح‌هایی مانند سربازمعلم، سرباز سازندگی، سرباز بهزیست، سرباز پیام‌آور بهداشت، سرباز هیأت علمی، سرباز تعاون‌یار و… نیز در همین راستا اجرا شده است. همچنین طرح‌ها و تسهیلاتی نیز برای سربازان نخبه و استعداد برتر و همچنین سربازان قهرمان و محقق در نظر گرفته شده و سربازان بسیجی نیز مشمول تسهیلاتی دیگر شده‌اند.
رییس اداره سرمایه انسانی سرباز با اشاره به طرح‌ها و تسهیلاتی که برای خانواده شهدا، جانبازان، رزمندگان،‌آزادگان و سربازان متأهل در نظر گرفته شده نیز خاطر نشان کرد: این طرح‌ها نیز جزو تسهیلاتی است که در راستای بهبود کیفیت خدمت سربازی ارائه شده است. از طرف دیگر تسهیلات و امکاناتی نیز برای مددجویان تحت پوشش کمیته امام و بهزیستی در نظر گرفته شده است که تمامی این موارد جزو تصمیماتی است که در سال‌های اخیر در راستای بهبود کیفیت خدمت سربازی و بهسازی آن اتخاذ شده است.
کمالی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده طرح‌های مختلفی نیز در راستای بومی سازی خدمت سربازی و همچنین ده‌ها طرح دیگر به منظور خوشایندسازی و بهسازی آن در کشور اجرا شده یا در دست اجراست که بیان آن در این مصاحبه نمی‌گنجد.
کمالی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا به بازنگری قانون خدمت وظیفه عمومی در سال ۹۰ اشاره کرد و افزود: برای آخرین بار در سال ۹۰ قانون خدمت وظیفه عمومی اصلاح شده و از دی‌ماه همان سال اجرایی شد و در بستر همین قانون فضای خوبی برای بهبود و خوشایندسازی سربازی فراهم شد.
مواد قانونی بهبود سربازی اجرا نمی‌شود
کمالی در ادامه با برشمردن شماری از مواد قانونی خدمت وظیفه عمومی ، افزود: یکی از موارد قانونی که در قانون مصوب سال ۹۰ نیز آمده است افزایش حقوق سربازان به میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل‌ حقوق کارکنان پایور نیروهای مسلح است. هزینه خوراک کارکنان وظیفه نیز دو برابر هزینه خوراک کارکنان دولت پیش‌بینی شده و همچنین هزینه پوشاک نیز سه هزار برابر ضریب ریالی آن تعیین شده است.
وی افزود: تأمین وسیله ایاب و ذهاب و پذیرایی هنگام اعزام به مرخصی، پرداخت حق مأموریت، انتقال و خدمت در مناطق محروم و بد آب و هوا نیز از دیگر مواردی است که در قانون خدمت وظیفه عمومی وجود دارد.
رییس اداره سرمایه انسانی سرباز با بیان اینکه برابر ماده ۴۷ قانون خدمت وظیفه عمومی، آموزش‌های پودمانی برای سربازان نیز پیش‌بینی شده است، ادامه داد: همچنین آزمون شخصیت و رفتار سرباز و رییس اداره سرمایه انسانی سربازان در پادگان‌ها نیز در تبصره ۵ همین ماده پیش‌بینی شده و براساس آن باید از سربازان آزمون شخصیت گرفته شود و مطابق با شرایط روحی و روانی‌شان به کار گرفته شده و در صورت نیاز تحت مشاوره نیز قرار بگیرند.
به گفته وی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی نیز طبق ماده ۷۸ قانون خدمت وظیفه عمومی پیش‌بینی شده و برابر ماده ۷۹ نیز می‌بایست مراکز مشاوره برای کمک به سربازان فعالیت کند.
کمالی تصریح کرد: همچنین برابر ماده ۸۰ قانون خدمت وظیفه عمومی ارائه تسهیلاتی برای استفاده رایگان از قطار، اتوبوس، ورزشگاه‌ها، گردشگاه‌ها، موزه‌ها، سینماها و… نیز پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: حتی برابر ماده ۸۱ این قانون بیمه سربازان و عائله تحت تکفل آنان تا یک سال بعد از خدمت نیز می‌تواند ادامه داشته باشد و برابر همین قانون خانواده سربازانی که دارای مشکل مالی هستند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
کمالی با بیان اینکه موارد دیگری نیز از بهبود و بهسازی کیفیت خدمت سربازی در قانون پیش‌بینی شده است، افزود: بنابراین در قانون سال ۹۰ تغییرات جدی در راستای خوشایندسازی سربازی صورت گرفته اما متأسفانه در ماده ۵۲ قانون خدمت وظیفه عمومی یک شرط برای تحقق این موارد آورده شده و آن این است که اجرای این مقررات منوط به تأمین مالی است و با توجه به اینکه تاکنون تأمین مالی صورت نگرفته این مواد نیز در بسیاری از موارد متأسفانه اجرایی نشده است.
درخواست از نمایندگان مجلس و دولت درباره سربازی
کمالی ادامه داد: در همین راستا تقاضای ما از نمایندگان مجلس، دولت و مسئولان ذی نفوذ این است که در رابطه با سربازی و اجرای تمام مواد آن از جمله مواد گفته شده تلاش و همکاری کنند و امیدواریم با تلاش این عزیزان تمامی مقررات اجرایی شود و قطعا اجرای تمام مواد قانون وظیفه عمومی در خوشایندسازی خدمت سربازی موثر خواهد بود.
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌ کمپین‌هایی برای بهبود کیفیت خدمت سربازی و همچنین اظهارنظرهایی که برخی از کارشناسان در این رابطه مطرح می‌کنند گفت: ما از هر شخص حقیقی یا حقوقی که طرحی در رابطه با بهبود یا خوشایندسازی خدمت سربازی داشته باشد استقبال کرده و دعوت می‌کنیم طرحش را به ما ارائه دهد. البته اگر این طرح نیازمند منابع است طراحان بهتر است محل‌های تأمین منابع مالی آن را نیز در طرح‌شان مشخص کنند.
کمالی ادامه داد: البته کلیه طرح‌ها باید در چارچوب حفظ خدمت وظیفه عمومی باشد. متأسفانه گاهی اوقات طرح‌هایی عمدتا در فضای مجازی و رسانه‌ای مطرح می‌شود که بیشتر از آنچه در راستای بهبود کیفیت سربازی باشد به نوعی پاک کردن صورت مسئله است. برخی طرح سربازی حرفه‌ای را مطرح می‌کنند در حالی که به نظر می‌رسد این افراد از نحوه تأمین نیرو در نیروهای مسلح بی‌خبر هستند؛ چرا که تأمین نیرو در نیروهای مسلح به سه روش پایور، پیمانی و وظیفه عمومی تأمین می‌شود. بنابراین افرادی که از طرح سربازی حرفه‌ای به جای خدمت وظیفه عمومی صحبت می‌کنند باید بدانند که تأمین نیروی حرفه‌ای نیز در قالب نیروی پایور و پیمانی در نیروهای مسلح انجام می‌شود.
رییس اداره سرمایه انسانی سرباز با بیان اینکه مدل خدمت در نیروهای مسلح مدلی ترکیبی است، اظهار کرد: برخی از افراد که به نظر می‌رسد اطلاعی از قوانین ندارند می‌گویند باید مدل سربازی ترکیبی باشد در حالی که این مدل سال‌هاست که در تأمین نیروهای مسلح وجود دارد.
هیچ برنامه‌ای برای حذف خدمت وظیفه عمومی نداریم
کمالی با تأکید بر اینکه ستاد کل نیروهای مسلح هیچ تصمیمی برای حذف خدمت وظیفه عمومی ندارد و به شدت با آن مخالف است، اظهار کرد: متأسفانه برخی از افرادی هم که مدل‌های مختلف برای سربازی پیشنهاد کرده و از سربازی حرفه‌ای صحبت می‌کنند در اصل نیت شان حذف خدمت سربازی است؛ در حالی که این روش تأمین نیرو طبق ماده ۱۵ قانون اجرا می‌شود.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا با اعمال تغییرات در بخش‌هایی از ستاد کل نیروهای مسلح ، امکان تغییر در سربازی وجود دارد یا خیر؟ گفت: مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح همواره از هر طرحی که در راستای بهبود و بهسازی سربازی باشد استقبال می‌کنند و در این موضوع تفاوتی میان رئیس جدید و قدیم وجود ندارد. هر دو اولویت‌شان بهسازی و خوشایندسازی خدمت سربازی در چارچوب قانون است و همان‌طور که گفتم طرح‌های پیشنهادی در این زمینه از سوی هر شخص حقیقی و حقوقی مورد استقبال ما بوده و ما آن را بررسی می‌کنیم.
شرط کاهش طول مدت سربازی
کمالی درباره اینکه آیا احتمال کاهش طول مدت سربازی از ۲۱ ماه به یک سال یا کمتر از مدت فعلی وجود دارد یا خیر به ایسنا گفت: طول مدت خدمت سربازی تابع دو عامل است یکی تابع تعداد مشمولان اعزامی است و دیگری براساس نیاز نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به کاهش موارد مذکور فعلا برنامه‌ای برای کاهش طول خدمت وظیفه عمومی وجود ندارد.
معافیت‌های سربازی مانع کاهش طول سربازی
رییس اداره سرمایه انسانی سرباز اضافه کرد: مانع دیگر نیز گسترش معافیت‌هاست. متأسفانه بعضی از معافیت‌های بی‌موردی که به برخی از افراد تعلق می‌گیرد باعث می‌شود که شمار نیروهای مسلح کاهش یافته و نتوان برای کاهش طول مدت خدمت سربازی تصمیم گرفت بنابراین اگر چنانچه درباره برخی از معافیت ها تجدید نظری صورت بگیرد قطعا امکان کاهش طول مدت سربازی نیز وجود خواهد داشت.
کمالی درباره اینکه آیا در ماه‌های اخیر مدل‌های جدیدی برای سربازی به ستاد کل پیشنهاد شده یا خیر نیز اظهار کرد: در ماه‌های اخیر طرح جدیدی به ما داده نشده و آنچه که بعضا بیان می‌شود در فضای مجازی است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز چندین مدل را مطرح کرده که در حال حاضر مدل ترکیبی این مرکز در ستاد کل اجرا می‌شود.
وی در پایان به مشمولان خدمت سربازی و خانواده‌های آنان توصیه کرد که تحت تأثیر اخبار و بعضا شایعاتی که در فضای مجازی درباره تغییر یا حذف سربازی منتشر می‌شود قرار نگرفته و در موعد مقرر نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کنند؛ چرا که ورود به غیبت بهره‌مندی آنان از یکسری از تسهیلات را خود به خود لغو می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پانزده =