تامین اجتماعی

بیمه شده ای که سربازی می رود پس از دو ماه باید به محل کار خود بازگردد

بیمه شده ای که سربازی می رود پس از دو ماه باید به محل کار خود بازگردد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” من کارمند قراردادی یک شرکت حسابداری بودم که در نیمه کار برای تمدید قرار داد و ایتخدام ناگزیر به خدمت سربازی شدم. حالا که برگشتم شرکت من را نمی پذیرد ایا می توانم شکایت کنم؟”

در این زمینه محمدحسین قشقایی کار‌شناس تامین اجتماعی گفت: بیمه شده ای که به خدمت سربازی اعزام شده پس از خدمت باید حداکثر ظرف مدت دو ماه به محل کار خود بازگردد. اگر کارفرما از پذیرش او خودداری کند می‌تواند به هیئت های حل اختلاف مراجعه و از کارفرمای خود شکایت کند.
او با بیان اینکه پرداخت حق بیمه دوره سربازی به دو شیوه صورت می‌گیرد ادامه داد: از کسانی که قبل از تاریخ ۳۰ اول 1383 (طبق قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن) خدمت سربازی را گذرانده باشند حق بیمه ای دریافت نمی‌شود، به شرط آنکه قبل از رفتن به سربازی اشتغال داشته و حق بیمه به سازمان پرداخت کرده باشند و پس از سربازی نیز مشمول بیمه تامین اجتماعی شوند.
قشقایی ادامه داد: همچنین از کسانی که پس از تاریخ مذکور به خدمت سربازی اعزام شده باشند ۷ درصد حق بیمه اخذ می‌شود و سهم کارفرما توسط دولت تامین می‌شود. حق بیمه مربوط به دوره خدمت سربازی ۳۰ درصد میانگین حقوق و دستمزد دو سال قبل از درخواست است که ۷ درصد آن را بیمهشده و مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند.
او با اشاره به استفساریه قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن در مورد احتساب خدمت سربازی بیمه شدگان اختیاری و حرف و مشاغل آزاد افزود: براین اساس تمام مشمولان قانون تامین اجتماعی که تحت هر شرایطی به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کرده باشند مشمول قرار می‌گیرند.
او گفت: برای احتساب دوران سربازی به عنوان سابقه بیمه باید به شعبه مربوطه مراجعه و درخواست خود را ارائه کنید تا مبلغ سهم حق بیمه مربوط به شما تعیین شود، سپس نسبت به پرداخت این مبلغ مذکور اقدام کنند.
قشقایی تاکید کرد: نباید حق بیمه مربوط به دوران سربازی در لیست حق بیمه ارسالی درج شود. لازم به توضیح است احتساب حق بیمه دوران سربازی با وجود داشتن حداقل دو سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی صورت می‌گیرد.

منبع: http://khabaronline.ir/detail/505180

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 2 =