صدرالسادات

بررسي 16 عنوان بيماري در طرح معاينه اوليه مشمولان

بررسي 16 عنوان بيماري در طرح معاينه اوليه مشمولان

 

به گزارش اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا ، سردار “حميد صدرالسادات ” گفت: معاينه پزشکي اوليه مشمولان يکي از موضوعات مهمي است که بر اساس آن کليه مشمولان قبل از ورود به خدمت معاينه مي شوند و از نظر سلامت جسم و روان مورد ارزيابي قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: پيش از اجراي طرح پزشکان معاين اوليه ، مشمولان با مراجعه به پزشک دلخواه (متفرقه) مورد معاينه اوليه قرار مي گرفتند و به خدمت اعزام شده يا به شوراي پزشکي معرفي مي شدند.
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، با بيان اينکه اين شيوه معاينه چندين ايراد و نقص به همراه داشت، افزود: پزشکاني که به معاينه اوليه مشمولان اقدام مي کردند، در اين خصوص اشراف کافي نداشتند و مسئوليتي نيز بر عهده نمي گرفتند. همچنين در برخي موارد مشمولان به خدمت اعزام که در حين خدمت بيماري آنها تشديد مي شد و در نتيجه براي يگان بکار گيرنده و مشمول مشکلاتي به وجود مي آمد.
سردار صدرالسادات، تصريح کرد: به همين دلايل ضرورت ساماندهي پزشکان معاين احساس شد و در دستور کار سازمان وظيفه عمومي ناجا قرار گرفت که با هماهنگي با معاونت هاي بهداشت ، درمان و امداد نيرو هاي مسلح و در فراخواني از پزشکان نيروهاي مسلح براي معاينه اوليه مشمولان دعوت به همکاري به عمل آمد.
وي تعداد پزشکان معاين اوليه در سراسر کشور را بين 1200 الي 1300 نفر عنوان کرد و گفت: اين پزشکان در چندين مرحله توجيه و آگاه شدند و موارد لازم به آنان يادآوري و در نهايت مجوز فعاليت براي آنها صادر شد.
اين مقام ارشد انتظامي، عنوان کرد: بر اساس اين طرح، مشمولان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي (پليس +10) يک فرم خود اظهاري و فرم معاينه اوليه دريافت مي کنند و با مراجعه به پزشکان تاييد شده از سوي سازمان وظيفه عمومي ناجا، طبق فرم خود اظهاري و دستورالعمل ها مورد معاينه پزشک مربوط قرار مي گيرند.
وي از انجام معاينه باليني مشمولان خبر داد و خاطر نشان کرد: اين نوع معاينه به صورت باليني و به منظور تشخيص احتمالي 16 عنوان بيماري در موضوعات مختلف از قبيل قلب و عروق، داخلي، گوارش، اورولوژي، روانپزشکي، گوش و حلق و بيني و… انجام مي گيرد و اگر فرد در معاينات اوليه مشکلي داشته باشد براي بررسي بيشتر و اقدامات تشخيصي تخصصي به شوراي پزشکي سازمان معرفي مي شود.
رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا، تاکيد کرد: هدف از طراحي فرم خود اظهاري توضيح و تفهيم بيماري هاي مختلف به مشمولان و نيز تاکيد بر جلوگيري از کتمان بيماري مي باشد.
سردار صدرالسادات، با تاکيد بر اينکه سازمان وظيفه عمومي بر اساس معاينه اوليه مشمولان در خصوص تعيين تکليف مشمولان تصميم گيري مي کند، گفت: اگر فرد فاقد بيماري باشد به خدمت اعزام شده و در صورتي که مشمول يا پزشکان معاين اوليه اعلام بيماري کنند، اين سازمان با استعلام از بيمارستان هاي طرف قرارداد و اخذ نظريه تخصصي نسبت به تعيين تکليف (معاف موقت ،معاف از رزم و معافيت دائم) مشمولان در شوراي پزشکي اقدام مي کند.
اين مقام مسئول يادآور شد: تعرفه پزشکان معاين طبق نرخ هاي مصوب براي همه يکسان است و نتيجه معاينات از طريق سيستم مکانيزه که در اختيار دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي (پليس +10) است، به سازمان وظيفه عمومي ناجا انتقال مي يابد.

——————————————————————————————————–

در صورتی که قصد ثبت درخواست برای معافیت پزشکی و معافیت از رزم را دارید، فایل نقشه راه معافیت پزشکی و معافیت از رزم را مشاهده نمایید.

معافیت پزشکی - معاف از رزم

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 8 =